DANIŞTAY İÇTÜZÜĞÜ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve kapsam
Madde 1- Bu İçtüzük, Danıştay meslek mensupları ile savcılar ve tetkik
hakimlerinin görevlerinin yerine getirilmesine, idari daire ve kurulların çalışma
usullerine, idari hizmetleri e ilgili müdürlükler, bürolar ve kalemlerin görevlerinin
yürütülmesine ve işlerin belirli sürelerde sonuçlandırılmasına ilişkin hususları düzenler.
Kısaltma ve tanımlar
Madde 2- Bu İçtüzükte geçen;
Başkan : Danıştay Başkanı,
Başsavcı : Danıştay Başsavcısı,
Başkanvekili : Danıştay başkanvekilleri,
Daire başkanı : Danıştay daire başkanları,
Üye : Danıştay üyeleri,
Danıştay meslek mensupları: Danıştay Başkanı, Başsavcısı, başkanvekilleri,
daire başkanları ve üyeleri,
Savcı : Danıştay savcıları,
Kıdemli tetkik hakimi : Danıştay Kanununun 62 nci maddesinin (2) numaralı
fıkrası uyarınca görevlendirilen tetkik hakimleri,
Tetkik hakimi : Danıştay tetkik hakimleri,
İdari daireler : Danıştay Birinci ve İkinci Daireleri,
İdari kurullar : Danıştay Genel Kurulu, İdari İşler Kurulu, Başkanlar Kurulu,
Yüksek Disiplin Kurulu ve Disiplin Kurulu, anlamında kullanılmıştır.
Kıdem
Madde 3- Başkanvekilleri, daire başkanları ve üyelerin kendi aralarındaki
kıdemleri, bu görevlere seçilme tarihlerine göre saptanır. Aynı tarihte seçilenlerden
doğum tarihi önce olan kıdemli sayılır.
İKİNCİ BÖLÜM
Görevler ve Yerine Getirilme Biçimi
Başkan
Madde 4- Başkanın görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda gösterilmiştir:
a) Genel işleyişinden sorumlu olduğu Danıştay’ın düzenli çalışmasını sağlamak,
gerekirse ilgili daire başkanları veya Başkanlar Kurulu ile de istişare ederek gerekli idari
önlemleri almak,
b) Danıştay Genel Kurulu ile İdari İşler Kuruluna, İdari Dava Daireleri Genel
Kurulu ve Vergi Dava Daireleri Genel Kuruluna, İçtihatları Birleştirme Kuruluna,
1[1] 31.1.2002 gün ve 24657 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Başkanlar Kuruluna ve Yüksek Disiplin Kuruluna başkanlık etmek, başkanlık ettiği
kurulların gündemini belirlemek, kurullarda görüş bildirmek ve oy vermek,
c) ilgililerin başvurusu halinde veya kendiliğinden içtihatların birleştirilmesi
veya birleştirilmiş içtihatların değiştirilmesi isteminde bulunmak,
d) idari dairelerden çıkan işlerden gerekli gördüklerini idari işler Kuruluna
havale etmek,
e) Danıştay meslek mensupları hakkında, görevlerinden doğan veya görevleri
sırasında işledikleri iddia olunan suçlardan dolayı gerekli görmesi durumunda
soruşturma emri vermek ve hazırlık soruşturmasının yapılması için bir daire başkanı ile
iki üyeden oluşturacağı bir kurulu görevlendirmek, soruşturma sonunda düzenlenen
fezleke ve eklerini idari işler Kuruluna tevdi etmek, kovuşturma açılmasına ilişkin
kararın kesinleşmesi üzerine soruşturma dosyasını Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısına
göndermek,
f) Danıştay meslek mensupları hakkında yapılan ihbar ve şikayetlerin inceleme,
soruşturma veya yargılama sonunda sabit olmadığı ve bir isnadın gareze binaen veya
hakaret kasdıyla yapıldığı veya uydurma bir isnat mahiyetinde olduğu anlaşıldığı
takdirde isnatta bulunanlar hakkında kamu davası açılmasını ilgili Cumhuriyet
başsavcılığından istemek,
g) Başsavcılığın boşalması ya da Başsavcının izinli veya özürlü olması
hallerinde, Başsavcılığa seçilme niteliğine sahip bir üyeyi Başsavcı vekili olarak
görevlendirmek,
h) Danıştay’ın görev alanı ile ilgili olmak koşuluyla belirli bir konuda inceleme
ve araştırma yapmak üzere Danıştay meslek mensupları ile tetkik hakimleri ve
savcılarını görevlendirmek,
ı) Üyelerden birini Danıştay Genel Sekreteri olarak görevlendirmek,
i) Genel Sekreterlik hizmetleri için birinci sınıfa ayrılmış tetkik hakimlerinden
veya savcılardan en çok iki genel sekreter yardımcısı ile yeteri kadar savcı ve tetkik
hakimi görevlendirmek,
j) idari işler Kurulu, idari Dava Daireleri Genel Kurulu, Vergi Dava Daireleri
Genel Kurulu ile içtihatları Birleştirme Kurulunda, birinci sınıfa ayrılmış tetkik
hakimlerinden birini kıdemli tetkik hakimi olarak görevlendirmek,
k) Bütçe ita amirliği yapmak, Türkiye Büyük Millet Meclisinde Danıştay
bütçesine ilişkin görüşmelerde Danıştay’ı temsil etmek veya görevlendireceği kişiyle
temsil ettirmek,
I) Yurt içinde ve yurt dışında yapılacak kongre, konferans, seminer ve benzeri
bilimsel toplantılara katılacak Danıştay meslek mensuplarına onbeş güne kadar izin
vermek,
m) Basına, haber ajanslarına, radyo ve televizyona Danıştay’la ilgili bilgi ve
demeç vermek veya bu konuda bir kişiyi yetkili kılmak.
Başkanvekilleri
Madde 5- Başkanvekillerinin görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda
gösterilmiştir:
a) Başkana ait görevlerden Başkan tarafından verilenleri yapmak,
b) Başkanlık görevini yürüttüğü kurullarda gündemi belirlemek, düşüncelerini
bildirmek ve oy vermek,
c) Danıştay Başkanlığının herhangi bir nedenle boşalması, Başkanın izinli veya
özürlü olması hallerinde kıdem sırasına göre Başkanlığa vekalet etmek. Başkanın
katılmadığı hallerde dava daireleri genel kurullarına ilgili başkanvekili başkanlık eder,
onun da yokluğunda başkanlık görevi diğer başkanvekili tarafından yerine getirilir.
Kıdemli başkanvekili, Başkan hakkındaki şikayet ve ihbarları Başkanlar
Kuruluna, soruşturma sonunda düzenlenecek fezleke ile buna ilişkin evrakı ise İdari
İşler Kuruluna tevdi eder ve kovuşturma açılmasına dair kararın kesinleşmesi üzerine
soruşturma dosyasını Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısına gönderir.
Daire başkanları
Madde 6- Daire başkanlarının görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda
gösterilmiştir:
a) Dairenin toplantı gündemini belirlemek, görüşmeleri yönetmek, düşüncelerini
bildirmek ve oy vermek,
b) Dairede görevli bulunanların görevlerine devamlarını, düzenli çalışmalarını,
daire işlerinin verimli bir şekilde yürütülmesini ve tetkik hakimleri ile memurların
yetişmelerini sağlamak,
c) Üyesi bulundukları kurulların toplantılarına katılmak, düşüncelerini bildirmek
ve oy vermek,
d) Birinci sınıfa ayrılmış tetkik hakimlerinden birini kıdemli tetkik hakimi olarak
görevlendirmek,
e) Her takvim yılı sonunda, dairelerindeki işlerin durumu ve bunların
yürütülmesinde aksaklık varsa sebepleri hakkında Danıştay Başkanlığına bir
rapor vererek alınması gerekli görülen önlemleri bildirmek,
f) Dairenin görev alanı ile ilgili olmak koşuluyla gerektiğinde üyeleri
görevlendirmek.
Daire başkanının yokluğunda en kıdemli üye başkana vekalet eder.
Üyeler
Madde 7- Üyelerin görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda gösterilmiştir: a)
Üyesi bulundukları daire ve kurul toplantılarına düzenli olarak katılmak, düşüncelerini
bildirmek, oy kullanmak, tetkik hakimleri tarafından yazılan karar taslaklarını
incelemek ve varsa karşı oylarını en kısa sürede yazmak,
b) Üyesi bulundukları dairelerde ve kurullarda başkanlar tarafından verilen
dosyaları geciktirmeden incelemek, gerekli açıklamaları yapmak, kararları ve varsa
karşı oylarını en kısa sürede yazmak,
c) Danıştay’ın görev alanı ile ilgili olmak koşuluyla Başkan tarafından
belirlenen konularda inceleme ve araştırma yapmak,
d) Dairenin görev alanı ile ilgili olarak daire başkanınca verilen diğer işleri
yapmak.
Başsavcı
Madde 8- Başsavcının görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda
gösterilmiştir:
a) İncelediği dava dosyaları hakkında düşüncesini bildirmek,
b) Katıldığı kurul toplantılarında düşüncesini bildirmek ve oy vermek,
c) İçtihatların birleştirilmesini veya birleştirilmiş içtihatların değiştirilmesini
istemek,
d) Dava dosyalarını uygun göreceği görev ayrımına göre savcılara havale etmek
ve düşüncelerinin süresinde bildirilmesini sağlamak,
e) Gelen dosyaların kaydı ve saklanması ile işlemleri tamamlanan dosyaların
ilgili yerlere geciktirilmeden gönderilmesi için gerekli önlemleri almak,
f) Her takvim yılı sonunda işlerin durumu ve bunların yürütülmesinde aksaklık
varsa sebepleri hakkında Danıştay Başkanlığına rapor vermek ve alınması gerekli
görülen idari önlemleri bildirmek,
g) Gerektiğinde savcılardan birini, idari işlerde kendisine yardım etmek üzere
görevlendirmek,
h) Savcılar ile Başsavcılıkta görevli diğer memurların göreve devamlarını ve
düzenli çalışmalarını sağlamak,
ı) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Savcılar
Madde 9- Savcıların görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda gösterilmiştir:
a) Havale olunan dosyalan Başsavcı adına inceleyerek davaların esası hakkında
bir ay, yürütmenin durdurulması istemleri hakkında iki gün içinde gerekçeli olarak
yazılı düşüncesini vermek, bu süreler geçirilirse durumu sebepleriyle birlikte
Başsavcıya bildirmek,
b) Dava daireleri ile idari ve vergi dava daireleri genel kurullarınca gerekli
görüldüğü takdirde, önceden haber verilmek suretiyle düşüncesini sözlü olarak da
açıklamak,
c) Duruşmada hazır bulunmak ve düşüncesini bildirmek,
d) Düşünce vereceği dava dosyalarıma ilişkin olarak ilgili yerlerden gerektiğinde
Danıştay Başkanlığı aracılığıyla her türlü bilgiyi istemek ve işlem dosyalarını getirtmek,
e) Çalışma düzeninin korunması ve iş veriminin arttırılması için Başsavcının
alacağı önlemlere uymak,
f) Başkanın veya Başsavcının vereceği diğer görevleri yerine getirmek.
Kıdemli tetkik hakimleri
Madde 10-Kıdemli tetkik hakimlerinin görevleri ve yerine getirilme biçimi
aşağıda gösterilmiştir:
a) Memurların görevlerine devamlarını, yetişmelerini ve verimli bir biçimde
çalışmalarını, idare, dosya ve diğer yazı işleri ile tebligat işlerinin gecikmeden ve
düzenli olarak yürütülmesini sağlamak,
b) Daire ve kurul başkanlarının kanunlar ve Başkanlar Kurulunca belirlenen
öncelikli veya ivedilikli işleri de göz önünde tutarak saptayacağı esaslar çerçevesinde,
dosyalan geliş tarihlerine ve tekemmül ettikleri sıraya göre sayı ve nitelik açısından
dengeli olarak tetkik hakimlerine dağıtmak,
c) İlk incelemesi yapılacak dosyalar ile Başsavcılıktan düşünce alınan
yürütmenin durdurulması istemli dosyalan (b) bendinde belirtilen esaslar dahilinde geliş
tarihinden itibaren iki gün içerisinde tetkik hakimlerine havale etmek,
d) Dairelerde görüşmeye sunulacak dosyaların sayısını ve niteliğini bir gün
önceden başkana bildirmek,
e) Kurullarda görüşmeye sunulacak dosyaların sayısını ve niteliğini belirten
gündem taslağını kurul başkanına sunmak ve gündemin en az iki gün önceden üyelere
dağıtımını sağlamak,
f) Son biçimi verilen karar taslaklarının geciktirilmeksizin yazılmasını sağlamak,
g) Daire ve kurul içtihatlarını izleyerek kararlar arasında farklılık olduğu
kanısına vardığı takdirde konuyu daire veya kurul başkanına iletmek,
h) Süreli yazışmaların zamanında yapılmasını ve aylık istatistikler ile yıl sonu
raporunun gecikmeden hazırlanmasını sağlamak,
ı) Başkan, daire veya kurul başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yerine
getirmek.
Tetkik hakimleri
Madde 11- Tetkik hakimlerinin görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda
gösterilmiştir:
a) Dilekçeler üzerinde 2577 sayılı Kanun hükümleri uyarınca ilk inceleme
yapmak ve kanuna aykırı bir hususu saptaması halinde durumu başkanın belirleyeceği
süre içerisinde daire veya kurula sunmak,
b) Yürütmenin durdurulması istemli dosyalar ile esastan havale edilen dosyalan
başkanın belirleyeceği süre içerisinde inceleyerek daire veya kurula sunmak, gerekli
açıklamaları yapmak, düşüncesini sözlü ve yazılı olarak bildirmek,
c) Görüşmeye sunacağı dosyaların sayısını ve konularını toplantıdan bir gün
önce daire kıdemli tetkik hakimine bildirmek,
d) Tutanakları düzenlemek ve karara bağlanan dosyaların karar numarası
almasını sağlamak,
e) Dilekçeler üzerinde yapılan ilk inceleme sonucu Kanunda öngörülen
hususlara aykırılığı saptanan dosyalar ile yürütmenin durdurulması istemli dosyaların
karar taslaklarını beş gün, esastan havale edilen dosyaların karar taslaklarını ise bir ay
içerisinde, kararların verildiği tarihten itibaren yazmak,
f) Başkan, daire veya kurul başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yerine
getirmek.
Genel Sekreter
Madde 12- Genel Sekreterin görevleri ve yerine getirilme biçimi aşağıda
gösterilmiştir:
a) Danıştay Kanununun görevli kıldığı işler ile Başkanın vereceği yönetim ve
yazı işlerini yürütmek,
b) Katıldığı kurullarda düşüncesini bildirmek ve oy vermek,
c) Daire, kurullar ve Başsavcılık bünyesi dışında yer alan müdürlükler ile diğer
idari birimleri yönetmek, düzenli ve verimli çalışmalarını sağlamak.
Genel sekreter yardımcıları
Madde 13- Genel sekreter yardımcılarının görevleri ve yerine getirilme biçimi
aşağıda gösterilmiştir:
a) Başkan ile Genel Sekreterin vereceği görevleri yapmak,
b) Belirlenen esaslar çerçevesinde, Genel Sekreterliğe bağlı bulunan bütün idari
hizmet birimlerinin verimli çalışmaları konusunda Genel Sekretere yardımcı olmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Kurulun Çalışma Usulü
Toplantıya çağrı ve gündem
Madde 14- Genel Kurul Başkanın çağrısıyla toplanır. Genel Kurulda
görüşülecek işleri, sırasını, toplantının gün ve saatini içeren gündem, toplantıdan en az
iki gün önce üyelere dağıtılır. Gündemin dağıtılması toplantıya çağrı sayılır.
Gündem, Başkan tarafından işin ivedi ya da süreli oluşu göz önünde
bulundurularak düzenlenir. Gündemde bulunmayan işler Genel Kurul karan ile
gündeme alınabilir. İşler gündemdeki sıraya göre görüşülerek sonuçlandırılır.
Toplanma ve görüşme yeter sayısı
Madde 15- Genel Kurulun üye tamsayısı, Danıştay meslek mensupları kadro
sayısından oluşur.
Genel Kurulun toplanma ve görüşme yeter sayısı üye tamsayısının yarısından
fazlasıdır. Başkan, Başsavcı, başkanvekilleri, daire başkanları seçimlerinde toplanma
yeter sayısı ise üye tam sayısının dörtte üçüdür. Genel Kurulun toplanma yeter sayısına
ilişkin diğer özel hükümler saklıdır.
Kanunlarda aksine hüküm bulunmayan hallerde kararlar, oylamaya katılanların
çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde Başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu
sağlamış sayılır.
Toplantıya katılma ve toplantının açılması
Madde 16- Genel Kurul toplantılarına Başkan başkanlık eder. Toplantıları açar,
gerektiğinde ara verir ve kapatır. Başkanın bulunmaması halinde başkanlık,
başkanvekillerinden kıdemli olan tarafından yerine getirilir.
Genel Kurul çalışmaları Danıştay Kanunu, ilgili kanunlar ve bu İçtüzük
hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Üyeler yıllık, mazeret, hastalık ve aylıksız izinli olmaları durumunda izinleri
süresince; özel kanunlar uyarınca kadroları ile ilişkileri kesilmeksizin başka kurumlarda
belli süreli ve devamı gerektiren görev almaları halinde söz konusu görev süresince
seçimler dışındaki toplantılara katılamazlar.
Toplantının açılmasından sonra yoklama yapılır. Toplanma ve görüşme yeter
sayısının bulunduğu saptanırsa gündeme geçilir. Başkanın gerekli görmesi ya da
üyelerden birinin önermesi halinde yoklama yapılabilir.
Üyeler, toplantı sonuna kadar Genel Kuruldan ayrılamazlar, ancak toplantı
öncesinde ya da toplantı sırasında özürlerini Başkana bildirmek suretiyle toplantıya
katılmayabilirler ya da toplantıdan ayrılabilirler.
Seçimlerde oylama
Madde 17- Seçimlerde gizli oy ve açık sayım esastır. Ancak, aksi yönde yasal
bir hükmün bulunmaması halinde seçimlerin işaret oyu ile yapılması Genel Kurulca
kararlaştırılabilir.
Gizli oyla yapılacak seçimler için Genel Kurul salonunda yeteri kadar oy verme
yeri düzenlenir. Oylamaya geçilmeden önce Başkan, oy kullanma yöntemine ilişkin
gerekli açıklamalarda bulunur. Seçimlerde Başkanlıkça hazırlanan oy pusulaları
kullanılır ve açıkta bulunan oy kutularına atılır.
Sayım kurulu
Madde 18- Gizli oyla yapılan seçimlerde, oyların sayımı için her takvim yılı
başında Genel Kurul tarafından bir daire başkanı ve dört üyeden oluşan sayım kurulu ile
aynı sayıda yedek başkan ve üye seçilir.
Herhangi bir seçimde aday olanlar o seçimde sayım kuruluna katılamaz.
Sayım işlemleri
Madde 19- Sayım kurulu, öncelikle oy pusulalarının oylamaya katılan üye i '
sayısına eşit olup olmadığını saptar. Oy pusulalarının oy veren üye sayısından fazla
olması halinde oy1ama yenilenir. Yöntemine uygun olarak verilmemiş oy pusulaları
geçersiz sayılır.
Seçilebilmek için, o seçime ilişkin olarak Anayasa ve yasalarda öngörülen
seçilme yeter sayısınca oy alınmış olması gerekir.
Oylama sonuçları sayım kurulu başkanınca, seçim sonucu ise Başkan tarafından
Genel Kurula açıklanır.
Sonuç alınamayacağının anlaşıldığı hallerde seçim Genel Kurul karan ile
ertelenir.
Tutanak ve kararlar
Madde 20- Toplantıların açılması, kapatılması, ara verilmesi, yoklamaların
sonuçlan, seçimlere katılan adaylar, yapılan oylamalar ve seçim sonuçlan, sayım
kurulunca bir tutanakla saptanır.
Seçim sonuçlarına ilişkin karar, oylamaya katılanlarca imzalanır.
Diğer konuların görüşülmesinde uygulanacak hükümler
Madde 21- Danıştay Kanununda öngörülen İçtüzük, Yönetmelik ve bunların
dışında kalan hususlar ile diğer kanunlarla verilen işlerin Genel Kurulda görüşülmesinde
ve karara bağlanmasında Dördüncü Bölümün ilgili hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdari İşler Kurulunun Çalışma Usulü
Gündem, toplanma ve görüşme yeter sayısı
Madde 22- İdari İşler Kurulunda gündem Başkan tarafından belirlenir ve toplantı
gününden en az iki gün önce üyeler e dağıtılır. Gündemin dağıtılması toplantıya çağrı
sayılır.
Toplanma ve görüşme yeter sayısı onbeştir.
Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin yargılanmasına ilişkin işlerin
görüşülmesinde, incelenmekte olan kararı veren daire başkan ve üyeleri toplantıya
katılamazlar. Bu toplantılarda toplanma ve görüşme yeter sayısı onbirdir.
Görüşme düzeni
Madde 23- İdari İşler Kurulunda görüşmeleri Başkan yönetir. Tetkik hakimleri
ile varsa yetkililerin açıklamaları dinlendikten sonra işlerin görüşülmesine geçilir.
Başkan usul hakkında konuşmak isteyenlere öncelik tanımak kaydıyla üyelere istem
sırasına göre söz verir.
Oylama düzeni
Madde 24- Görüşmelerin tamamlanması ile oylamaya geçilir. Oylamaya
geçildikten sonra üyelere söz verilmez.
Üyeler, oya sunulan her konu hakkında oy kullanırlar. Çekimser oy
kullanılamaz. Önce göreve ve usule, sonra esasa ilişkin hususlar oylanır. Göreve ve
usule ilişkin konularda azınlıkta kalan üyeler işin esası hakkında oy kullanmak
zorundadırlar. Oylamada önce kabul edenlerin, sonra kabul etmeyenlerin oylan sayılır.
Görüşülmekte olan konularla ilgili olarak değişik öneriler varsa en aykırı
olanından başlanarak oya sunulur. Değişik önerilerin ikiden çok olması ve bunlardan
hiçbirinin çoğunluğu sağlayamaması halinde en çok oyalan iki öneri yeniden oylanır ve
öteki önerilere oy vermiş olanlar da bu oylamaya katılırlar. Durum tutanakta ve Kararda
belirtilir.
Kararlar, oylamaya katılanların çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği halinde
Başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Üyelerin yanlış anlama nedenine dayalı oy düzeltme istemleri, oylama
sonucunun açıklanmasına kadar yapılabilir. Üyeler oylama sonuçlarına neden belirterek
itiraz edebilirler. Bu durumda Başkan, gerek görürse Kurul karan ile oylamayı yineler.
Uygulanacak diğer hükümler
Madde 25- Bu içtüzüğün 28, 29, 31 ve 32'nci madde hükümleri idari işler
Kurulunda da uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdari Dairelerin Çalışma Usulü
Gündem ve görüşme sayısı Madde
26- idari dairelerde gündemi daire başkanı belirler. Toplanma ve görüşme sayısı
beştir.
Görüşme düzeni
Madde 27-idari dairelerde görüşmeleri daire başkanı yönetir. Tetkik hakimleri
ile varsa yetkililerin ve uzmanların açıklamaları dinlendikten sonra işlerin
görüşülmesine geçilir. Göreve ve usule ilişkin konular öncelikli olmak üzere Başkan
oya sunulacak hususları belirler ve bunlar sırasıyla karara bağlanır.
Üyeler oya sunulan her konu hakkında oy kullanırlar. Çekimser oy kullanılamaz.
Göreve ve usule ilişkin konularda azınlıkta kalan üyeler işin esası hakkında da oy
kullanmak zorundadır.
Kararlar çoğunlukla verilir.
Evrakın getirtilmesi ve yetkililerin dinlenmesi
Madde 28- incelenmekte olan işler hakkında ilgili idarelerden ve uygun
görülecek yerlerden her türlü evrak getirtilebileceği ve bilgi istenebileceği gibi,
tamamlayıcı veya aydınlatıcı bilgiler alınmak üzere yetkililer ve uzmanlar da
çağrılabilir.
Kanun ve tüzük tasarıları ile imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinin
görüşülmesi
Madde 29- Tüzük tasarılarının incelenmesi, kanun tasarı ve teklifleri ile imtiyaz
şartlaşma ve sözleşmeleri hakkında düşünce bildirilmesi, yasalarda öngörülen süreler
göz önünde bulundurularak sonuçlandırılır.
Kanun tasarı ve teklifleri ile imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinin tümü
üzerindeki görüşmelerden sonra maddelere geçilir.
Tüzük tasarılarının tümü üzerindeki görüşmeler tamamlandıktan sonra
maddelere geçilmesi oylanır. Maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmeyen
tüzük tasarısı reddedilmiş sayılır.
Maddeler üzerindeki görüşmelerde 24'üncü maddede belirlenen usul ve esaslar
göz önünde bulundurulur.
4483 sayılı Kanunun uygulanması
Madde 30- 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun uyarınca soruşturma izni verilmesine ilişkin karara ilgili kamu
görevlisi tarafından, soruşturma izni verilmemesine ilişkin karara ise yetkili Cumhuriyet
Başsavcılığı veya varsa şikayetçi tarafından doğrudan Danıştay’a verilen itiraz
dilekçeleri Daire Başkam veya yetki vermesi halinde kıdemli tetkik hakimince en kısa
süre içinde yetkili mercie gönderilerek ön inceleme evrakı istenir.
Dairenin esas defterine kaydı yapılan dosyalar, tetkik hakimi tarafından
öncelikle eksik evrak bulunup bulunmadığı yönünden incelenir. Eksikliğin saptanması
halinde, duruma göre, ihtiyaç duyulan belgelerin getirtilmesine veya gerekli işlemlerin
yapılarak dosyanın tamamlanması için ilgili mercie iadesine karar verilir. Dosyada
eksiklik görülmezse esastan görüşme sırasına alınır. Dosyaların geliş tarihine göre
görüşülmesi esas olmakla birlikte işin özelliği ve niteliği göz önünde tutularak Daire
Başkanınca dosyanın görüşülmesine öncelik verilebilir.
4483 sayılı Kanunun uygulanmasında yetkili merci tarafından soruşturma izni
verilmesi veya verilmemesine ilişkin kararlara karşı yapılan itirazlar üç ay içinde
incelenerek karara bağlanır.
Özel kanunların öngördüğü soruşturma, mevzuatında belirlenen usule göre
sonuçlandırılır.
Görüşme tutanakları
Madde 31- İncelenen her dosya için, görüşmelere katılan başkan ve üyeler ile
tetkik hakiminin ad ve soyadlarını, dosya numarası ile konusunu, karar tarihi ile
sonucunu ve azınlıkta kalanları gösteren bir tutanak düzenlenir. Bu tutanak, görüşmelere
katılanlar tarafından aynı toplantıda imzalanarak dosyalarında veya karar kartonlarında
saklanır.
Kararlar
Madde 32- Kararlarda, toplantıya katılanların ad ve soyadları, işin konusu,
gerekçe ve sonucu, azınlıkta kalanların görüşleri, esas ve karar numarası ile karar tarihi
belirtilir. Kararlar, toplantıya katılan başkan ve üyeler tarafından imzalanır.
Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin yargılanmalarına ilişkin mevzuat
uyarınca verilen kararlarda ayrıca, soruşturmanın konusu, eylem tarihi, hakkında
soruşturma izni istenenler, soruşturma izni verilenler ve verilmeyenler, karara itiraz
edenler ve itirazların süresinde olup olmadığı da yer alır.
ALTINCI BÖLÜM
Diğer İdari Kurulların Çalışma Usulü
Başkanlar Kurulu
Madde 33-Başkanlar Kurulu Başkan, Başsavcı, başkanvekilleri ve daire
başkanlarından oluşur. Daire başkanının mazereti halinde, Kurula dairenin en kıdemli
üyesi katılır.
Kurulun gündemi Başkan tarafından belirlenir ve toplantı gününden en az bir
gün önce Kurul üyelerine dağıtılır. Gündemin dağıtılması toplantıya çağrı sayılır.
Kurulda kararlar oyçokluğuyla verilir. aylarda eşitlik halinde Başkanın
bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Görüşülecek işler, Başkan tarafından görevlendirilecek genel sekreter
yardımcıları ve tetkik hakimleri tarafından Kurula sunulur.
Kurulun kayıt ve yazı işlerini yerine getirmek üzere Başkan tarafından bir büro
oluşturulur. Büronun çalışma usul ve esasları yönetmelikle düzenlenir.
Yüksek Disiplin Kurulu ile Disiplin Kurulu
Madde 34- Yüksek Disiplin Kurulu ile Disiplin Kurulunun çalışma usul ve
esasları yönetmelikle belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
İdari hizmetler
Madde 35- İdari hizmetler, Danıştay Kanununun 7'nci maddesinde yazılı
müdürlükler ile ihtiyaca göre kurulan bürolar ve kalemler tarafından yürütülür.
Bu müdürlükler, bürolar ve kalemlerin görevlerinin yerine getirilmesine, işlerin
belirli sürelerde sonuçlandırılmasına ilişkin usul ve esaslar Başkanlıkça çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenir. Yönetmeliğin düzenlenmesinde hizmetlerin düzenli, süratli,
verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülmesi esasları göz önünde bulundurulur.
Başka iş ve görev kabul etme
Madde 36- a) Danıştay meslek mensupları, ilmi araştırma ve yayınlarda
bulunabilirler, Başkanın izni ile yolluk almaksızın davet edildikleri yurt içi ve yurt dışı
kongre, konferans, seminer ve benzeri bilimsel toplantılarla bilim ve meslekleri ile ilgili
diğer toplantılara katılabilirler. Onbeş güne kadar olan izinler Başkan tarafından, onbeş
günü aşan izinler Başkanlar Kurulunca verilir.
b) Danıştay meslek mensupları esas görevleri yanında Başkanlar Kurulu
kararıyla yüksek öğretim kurumlarında ders ve konferans verebilirler.
c) Danıştay meslek mensupları demek kuramazlar, kurulmuş derneklere
Başkanlar Kurulunun izni ile üye olabilirler, ancak üyesi oldukları derneklerin yönetim
ve denetim kurullarında görev alamazlar.
d) Özel kanunlardaki hükümler saklıdır.
Çalışmaya ara vermede savcı ve tetkik hakimlerinin görevlendirilmesi
Madde 37- Çalışmaya ara verme döneminde görev yapacak savcılar
Başsavcının, tetkik hakimleri ise çalıştıkları daire başkanlarının önerisi üzerine önceki
yıllarda nöbetçi kalıp kalmadıkları göz önünde tutularak Başkan tarafından belirlenir.
Çalışmaya ara vermede memurların göreve devamları ve izinleri
Madde 38- İdari hizmet birimlerinde görevli memurlar, Danıştay Kanununda yer
alan çalışmaya ara verme süresi içinde görevlerine devam ederler. Ancak, hizmet gereği
görevde kalmaları gerekli olmayan memurlar kanuni izinlerini bu süre içinde
kullanırlar.
Danıştay ve İdari Yargı Günü
Madde 39- Danıştay’ın kuruluş günü olan 10 Mayıs her yıl "Danıştay ve İdari
Yargı Günü" olarak törenle kutlanır. Danıştay ve İdari Yargı Gününde o dönem
içerisinde emekliye ayrılmış olan Danıştay meslek mensuplarıyla Danıştay'da görevli
savcı ve tetkik hakimlerine Başkanlıkça düzenlenecek törenle "ONUR BELGESİ" ile
geçmiş hizmetlerini simgeleyen plaket ve armağan verilir.
Emekliye ayrılmadan ölenlerin onur belgeleri eşlerine, eşleri yoksa çocuklarına
veya yakınlarından birine verilir.
Emekliye ayrılan memurlara "HİZMET BELGESİ" verilir.
Danıştay’ın amblemi ve rozeti
Madde 40- Danıştay Başkanlığı yayınlarında, basılı kağıtlarında, mensuplarının
kimlik belgelerinde ve rozetinde Başkanlar Kurulu kararıyla kabul edilen amblem
kullanılır.
Emeklilerle ilişkiler
Madde 41- Emekli Danıştay meslek mensupları ile savcı ve tetkik hakimlerine
Danıştay ile ilişkilerini sürdürebilmelerine olanak sağlamak amacıyla hizmet binası
içerisinde uygun bir yer ayrılır ve bunlar Danıştay sağlık ünitesinden de
yararlandırılırlar.
Cenaze törenleri
Madde 42- Danıştay meslek mensupları ile savcı ve tetkik hakimleri ve bu
görevlerden emekli olanların vefatları kamuoyuna haber ajansları aracılığıyla duyurulur
ve ailelerinin izni halinde Danıştay’da tören düzenlenir.
Yürürlükten kaldırma
Madde 43- 4.8.1980 günlü ve 17068 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Danıştay Genel Kurulunun Çalışmalarına İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Dayanak ve yürürlük
Madde 44- 2575 sayılı Danıştay Kanununun 63 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanan ve Danıştay Genel Kurulunca kabul edilen bu İçtüzük hükümleri yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 45- Bu İçtüzük hükümlerini Danıştay Başkanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder