9285
İL ÖZEL İDARESİ KANUNU
Kanun
Numarası
: 5302
Kabul
Tarihi
: 22/2/2005
Yayımlandığı
R.Gazete : Tarih: 4/3/2005 Sayı : 25745
Yayımlandığı
Düstur : Tertip : 5 Cilt
: 44
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu Kanunun amacı; il özel
idaresinin kuruluşunu, organlarını, yönetimini, görev, yetki ve sorumlulukları
ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Kanun il özel idaresini
kapsar.
Tanımlar
Madde 3- Bu Kanunun uygulanmasında;
a) İl özel idaresi: İl halkının mahallî müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını
karşılamak üzere kurulan ve karar organı seçmenler tarafından seçilerek
oluşturulan, idarî ve malî özerkliğe sahip kamu tüzel kişisini,
b) İl özel idaresinin organları: İl genel meclisini, il encümenini ve valiyi,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İl Özel İdaresinin Kuruluşu ve Sınırları
Kuruluş
Madde 4- İl özel idaresi, ilin
kurulmasına dair kanunla kurulur ve ilin kaldırılmasıyla tüzel kişiliği sona
erer.
İl özel idaresinin görev alanı
Madde 5- İl özel idaresinin görev
alanı il sınırlarını kapsar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İl Özel
İdaresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
İl özel idaresinin görev ve sorumlulukları
Madde 6- İl özel idaresi mahallî
müşterek nitelikte olmak şartıyla;
a) Gençlik ve spor Sağlık, tarım, sanayi ve ticaret; Belediye sınırları il
sınırı olan Büyükşehir Belediyeleri hariç ilin çevre düzeni plânı, bayındırlık
ve iskân, toprağın korunması, erozyonun önlenmesi, kültür, sanat, turizm,
sosyal hizmet ve yardımlar, yoksullara mikro kredi verilmesi, çocuk yuvaları ve
yetiştirme yurtları; ilk ve orta öğretim kurumlarının arsa temini, binalarının
yapım, bakım ve onarımı ile diğer ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin
hizmetleri il sınırları içinde, (1)(2)(3)
––––––––––––––––––
(1)Bu bentte yer alan "Sağlık“ ibaresnden
önce gelmek üzere, 28/4/2005 tarihli ve 5340 sayılı Kanunun 24 üncü
maddesiyle "Gençlik ve spor“ ibaresi eklenmiş ve metne işlenmiştir.
(2) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Kanunun 85 inci
maddesiyle “erozyonun önlenmesi,” ibaresinden sonra gelmek üzere “kültür,
sanat, turizm,” ibaresi eklenmiş ve metne işlenmiştir.
(3) 1/7/2006 tarihli ve 5538 sayılı Kanunun 26 ncı
maddesiyle bu bentte yer alan "İlin çevre düzeni planı" ibaresinden
önce gelmek üzere "Belediye sınırları il sınırı olan Büyükşehir
Belediyeleri hariç" ibaresi eklenmiş ve metne işlenmiştir.
9286
b)
İmar, yol, su, kanalizasyon, katı atık, çevre, acil yardım ve kurtarma (...)(1);
orman köylerinin desteklenmesi, ağaçlandırma, park ve bahçe tesisine ilişkin
hizmetleri belediye sınırları dışında,
Yapmakla görevli ve yetkilidir.
(Ek fıkra: 3/7/2005-5393/85 md.; Değişik ikinci fıkra: 24/7/2008-5793/42
md.) Bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşları; yapım, bakım ve onarım
işleri, devlet ve il yolları, içme suyu, sulama suyu, kanalizasyon, enerji
nakil hattı, sağlık, eğitim, kültür, turizm, çevre, imar, bayındırlık, iskan,
gençlik ve spor gibi hizmetlere ilişkin yatırımlar ile bakanlıklar ve diğer merkezi
idare kuruluşlarının görev alanına giren diğer yatırımları, kendi bütçelerinde
bu hizmetler için ayrılan ödenekleri il özel idarelerine aktarmak suretiyle
gerçekleştirebilir. Aktarma işlemi ilgili bakanın onayıyla yapılır ve bu
ödenekler tahsis amacı dışında kullanılamaz. İş, il özel idaresinin tabi olduğu
usul ve esaslara göre sonuçlandırılır. İl özel idareleri de bütçe imkanları
ölçüsünde bu yatırımlara kendi bütçesinden ödenek aktarabilir. Bu fıkraya göre,
bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşları tarafından aktarılacak ödenekler
ile gerçekleştirilecek yatırımlar, birinci fıkrada öngörülen görev alanı
sınırlamasına tabi olmaksızın bütün il sınırları içinde yapılabilir. (Ek
cümle: 6/4/2011-6225/1 md.) Bu fıkra kapsamında belirli bir projenin gerçekleştirilmesi
amacıyla il özel idaresine aktarıldığı halde, aktarıldığı mali yılı takip eden
yıl sonuna kadar tahsis edildiği proje için kullanılamayacağı anlaşılan
ödenekler, ilgili Bakanın onayı ile bu fıkra kapsamında değerlendirilmek ve
başka bir projede kullanılmak üzere aynı veya başka bir il özel idaresine veya
ilgili mevzuatı çerçevesinde kullanılmak üzere Toplu Konut İdaresine
aktarılabilir.
(Ek fıkra: 1/7/2006-5538/26 md.; Değişik üçüncü fıkra: 24/10/2011-KHK-661/61
md.) Kamu kurum ve
kuruluşlarının 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu kapsamındaki
araçlarının alımı, işletilmesi, bakım ve onarımı ile bürolarının ihtiyaçları;
kamu konutlarının yapım, bakım, işletme ve onarımı ile emniyet hizmetlerinin
gerektirdiği teçhizat alımıyla ilgili harcamalar il özel idaresi bütçesinden
karşılanabilir.
İl çevre düzeni plânı; valinin koordinasyonunda, büyükşehirlerde büyükşehir
belediyeleri, diğer illerde il belediyesi ve il özel idaresi ile birlikte
yapılır. İl çevre düzeni plânı belediye meclisi ile il genel meclisi tarafından
onaylanır. (Ek cümle: 1/7/2006-5538/26 md.) Belediye sınırları il sınırı
olan Büyükşehir Belediyelerinde il çevre düzeni planı ilgili Büyükşehir
Belediyeleri tarafından yapılır veya yaptırılır ve doğrudan Belediye Meclisi
tarafından onaylanır.
Hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sırası, il özel idaresinin malî
durumu, hizmetin ivediliği ve verildiği yerin gelişmişlik düzeyi dikkate
alınarak belirlenir.
İl özel idaresi hizmetleri, vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun
yöntemlerle sunulur. Hizmet sunumunda engelli, yaşlı, düşkün ve dar
gelirlilerin durumuna uygun yöntemler uygulanır.(2)
Hizmetlerin diğer mahallî idareler ve kamu kuruluşları arasında bütünlük ve
uyum içinde yürütülmesine yönelik koordinasyon o ilin valisi tarafından
sağlanır.
4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığına
ve organize sanayi bölgelerine tanınan yetki ve sorumluluklar bu Kanun kapsamı
dışındadır.
––––––––––––
(1) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Kanunun 85 inci
maddesiyle bu arada yer alan “kültür, turizm, gençlik ve spor” ibaresi madde
metninden çıkarılmıştır.
(2) 25/4/2013 tarihli ve 6462 sayılı
Kanunun 1 inci maddesiyle bu fıkrada yer alan “özürlü” ibaresi “engelli” olarak
değiştirilmiştir.
9286-1
İl özel idaresinin yetkileri ve imtiyazları
Madde 7- İl özel idaresinin yetkileri
ve imtiyazları şunlardır:
a) Kanunlarla verilen görev ve hizmetleri yerine getirebilmek için her türlü
faaliyette bulunmak, gerçek ve tüzel kişilerin faaliyetleri için kanunlarda
belirtilen izin ve ruhsatları vermek ve denetlemek.
b) Kanunların il özel idaresine verdiği yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarmak,
emir vermek, yasak koymak ve uygulamak, kanunlarda belirtilen cezaları vermek.
c) Hizmetlerin yürütülmesi amacıyla, taşınır ve taşınmaz malları almak, satmak,
kiralamak veya kiraya vermek, takas etmek, bunlar üzerinde sınırlı aynî hak
tesis etmek.
d) Borç almak ve bağış kabul etmek.
e) Vergi, resim ve harçlar dışında kalan ve miktarı yirmibeşmilyar Türk
Lirasına kadar olan dava konusu uyuşmazlıkların anlaşmayla tasfiyesine karar
vermek.
f) Özel kanunları gereğince il özel idaresine ait vergi, resim ve harçların
tarh, tahakkuk ve tahsilini yapmak.
g) Belediye sınırları dışındaki gayri sıhhî müesseseler ile umuma açık
istirahat ve eğlence yerlerine ruhsat vermek ve denetlemek.(Ek cümle:
6/3/2007-5594/4 md.) Ancak, sivil hava ulaşımına açık havaalanları
bünyesinde yer alan tüm tesislere işyeri açma ve çalışma ruhsatı dahil her
türlü ruhsat, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından verilir. Bu konuya
ilişkin usûl ve esaslar Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce hazırlanacak
bir yönetmelikle düzenlenir.
İl özel idaresi, hizmetleri ile ilgili olarak, halkın görüş ve düşüncelerini
belirlemek amacıyla kamuoyu yoklaması ve araştırması yapabilir.
İl özel idaresinin mallarına karşı suç işleyenler Devlet malına karşı suç
işlemiş sayılır. (Ek cümle: 1/7/2006-5538/26 md.) 2886 sayılı Devlet
İhale Kanununun 75 inci maddesi hükümleri il özel idaresi taşınmazları hakkında
da uygulanır.
İl özel idaresinin proje karşılığı borçlanma yoluyla elde edilen gelirleri,
vergi, resim ve harçları, şartlı bağışlar ve kamu hizmetlerinde fiilen
kullanılan malları haczedilemez.
9287
İl özel idaresine tanınan muafiyetler
Madde 8- İl özel idaresinin kamu
hizmetine ayrılan veya kamunun yararlanmasına açık, gelir getirmeyen taşınmaz
malları ile bunların inşa ve kullanımları katma değer vergisi ile özel tüketim
vergisi hariç her türlü vergi, resim, harç, katkı ve katılma paylarından
muaftır. (1)
İKİNCİ KISIM
İl Özel İdaresinin Organları
BİRİNCİ BÖLÜM
İl Genel Meclisi
İl genel meclisi
Madde 9- İl genel meclisi, il özel
idaresinin karar organıdır ve ilgili kanunda gösterilen esas ve usullere göre
ildeki seçmenler tarafından seçilmiş üyelerden oluşur.
İl genel meclisinin görev ve yetkileri
Madde 10- İl genel meclisinin görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Stratejik plân ile yatırım ve çalışma programlarını, il özel idaresi
faaliyetlerini ve personelinin performans ölçütlerini görüşmek ve karara
bağlamak.
b) Bütçe ve kesinhesabı kabul etmek, bütçede kurumsal kodlama yapılan birimler
ile fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyleri arasında aktarma yapmak.
c) Belediye sınırları il sınırı olan Büyükşehir Belediyeleri hariç İl çevre
düzeni plânı ile belediye sınırları dışındaki alanların imar plânlarını
görüşmek ve karara bağlamak.(2)
d) Borçlanmaya karar vermek.
e) Bütçe içi işletmeler ile Türk Ticaret Kanununa tâbi ortaklıklar kurulmasına
veya bu ortaklıklardan ayrılmaya, sermaye artışına ve gayrimenkul yatırım
ortaklığı kurulmasına karar vermek.
f) Taşınmaz mal alımına, satımına, trampa edilmesine, tahsisine, tahsis
şeklinin değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın akar haline
getirilmesine izin; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi yirmibeş yılı
geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı aynî hak tesisine karar vermek.
g) Şartlı bağışları kabul etmek.
h) (İptal: Anayasa Mahkemesinin 18/1/2007 tarihli ve E.:2005/32,
K.:2007/3 sayılı Kararı ile.)
i) İl özel idaresi adına imtiyaz verilmesine ve il özel idaresi yatırımlarının
yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına, il özel idaresine ait
şirket, işletme ve iştiraklerin özelleştirilmesine karar vermek.
j) Encümen üyeleri ile ihtisas komisyonları üyelerini seçmek.
k) İl özel idaresi tarafından çıkarılacak yönetmelikleri kabul etmek.
l) Norm kadro çerçevesinde il özel idaresinin ve bağlı kuruluşlarının
kadrolarının ihdas, iptal ve değiştirilmesine karar vermek.
m) Yurt içindeki ve yurt dışındaki mahallî idareler ve mahallî idare
birlikleriyle karşılıklı işbirliği yapılmasına karar vermek.
n) Diğer mahallî idarelerle birlik kurulmasına, kurulmuş birliklere katılmaya
veya ayrılmaya karar vermek.
o) İl özel idaresine kanunlarla verilen görev ve hizmetler dışında kalan ve
ilgililerin isteğine bağlı hizmetler için uygulanacak ücret tarifesini
belirlemek.
___________________
(1) 4/6/2008 tarihli ve 5766 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesiyle; bu maddede yer alan "inşa ve kullanımları" ibaresinden
sonra gelmek üzere "katma değer vergisi ile özel tüketim vergisi hariç"
ibaresi eklenmiş ve metne işlenmiştir.
(2) 1/7/2006 tarihli ve 5538 sayılı Kanunun 26 ncı
maddesiyle bu bentte yer alan "İl Çevre Düzeni Planı" ibaresinden
önce gelmek üzere "Belediye sınırları il sınırı olan Büyükşehir
Belediyeleri hariç" ibaresi eklenmiş ve metne işlenmiştir.
9288
Meclis başkanlık divanı
Madde 11- İl
genel meclisi, seçim sonuçlarının ilânını izleyen beşinci gün kendiliğinden
toplanır. Bu toplantıda meclise en yaşlı üye başkanlık eder. Meclis, bu
toplantıda, üyeleri arasından ve gizli oyla meclis başkanını, meclis birinci ve
ikinci başkan vekillerini, ikisi yedek olmak üzere dört kâtip üyeyi ilk iki yıl
için görev yapmak üzere seçer. İlk iki yıldan sonra seçilecek başkanlık divanı,
yapılacak ilk mahallî idareler seçimlerine kadar görev yapar.
Meclis başkanlık divanı seçimi üç gün içinde tamamlanır.
Meclis başkanlığı ve başkanlık divanında boşalma olması
durumunda, kalan süreyi tamamlamak üzere, yenisi seçilir.
İl genel meclisine meclis başkanı, bulunmaması durumunda
meclis birinci başkan vekili, onun da bulunmaması durumunda ikinci başkan
vekili başkanlık eder.
Meclis başkanı, meclis çalışmalarında düzeni sağlamakla
yükümlüdür.
İl genel meclisinin çalışmalarına ilişkin esas ve
usuller İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Meclis toplantısı
Madde 12- İl genel meclisi, il genel
meclisince belirlenecek bir aylık tatil hariç her ayın ilk haftası meclis
tarafından önceden belirlenen günde mutat toplantı yerinde toplanır. (Mülga
son cümle: 3/7/2005-5393/85 md.)
Bütçe görüşmesine rastlayan toplantı süresi en çok yirmi
gün, diğer toplantıların süresi en çok beş gündür.
Mutat toplantı yeri dışında toplanılmasının zorunlu
olduğu durumda üyelere ve valiye önceden bilgi vermek kaydıyla meclis
başkanının belirlediği yerde toplantı yapılır. Ayrıca, toplantının yeri ve
zamanı mutat usullerle halka duyurulur.
İl genel meclisinin toplantıları açıktır. Meclis başkanı
veya üyelerden herhangi birinin gerekçeli önerisi üzerine, toplantıya
katılanların salt çoğunluğuyla kapalı oturum yapılmasına karar verilebilir.
Salt çoğunluk belli bir sayının yarısından az
olmayan çoğunluğu ifade eder.
İl genel meclisi görüşmeleri görevlilerce tutanağa
geçirilir, tutanak başkan ve kâtip üyeler tarafından imzalanır. Toplantılar, meclisin
kararıyla sesli veya görüntülü cihazlarla da kaydedilebilir.
Özel idare teşkilatı ve ildeki kamu kurum ve
kuruluşlarının birim amirleri gündemdeki konularla ilgili olarak meclis
toplantılarına davet edilebilir ve bilgi
alınabilir.
(Ek fıkra: 30/5/2007-5675/2 md.) İl
genel meclisi başkanı, acil durumlarda lüzum görmesi halinde il genel meclisini
bir yılda üç defadan fazla olmamak ve her toplantı bir birleşimi geçmemek üzere
toplantıya çağırır. Olağanüstü toplantı çağrısı ve gündem en az üç gün önceden
meclis üyelerine yazılı olarak duyurulur ve ayrıca mutat usûllerle ilan edilir.
Olağanüstü toplantılarda çağrıyı gerektiren konuların dışında hiçbir konu
görüşülemez.
Gündem (1)
Madde 13- Gündem, meclis başkanı
tarafından belirlenir ve üyelere en az üç gün önceden bildirilir. Valinin
önerdiği hususlar meclisin ilk
toplantısında gündeme
alınır. Gündem, çeşitli yollarla da halka duyurulur.
İl genel meclisi üyeleri de il özel idaresine ait
işlerle ilgili konuların gündeme alınmasını önerebilir. Öneri, toplantıya
katılanların salt çoğunluğuyla kabul edildiği takdirde gündeme alınır.
Toplantı ve karar yeter sayısı
Madde 14- İl genel meclisi, üye tam
sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla karar
verir. Ancak, karar yeter sayısı, üye tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
Oylamada eşitlik çıkması durumunda meclis başkanının bulunduğu taraf çoğunluk
sayılır. Gizli oylamalarda eşitlik çıkması durumunda oylama tekrarlanır,
eşitliğin bozulmaması durumunda meclis başkanı tarafından kur'a çekilir.
–––––––––––––
(1) 12/11/2012 tarihli ve 6360 sayılı Kanunun 20 nci
maddesiyle, bu maddenin birinci fıkrasında yer alan “Valinin önerdiği hususlar”
ibaresinden sonra gelmek üzere “meclisin ilk toplantısında” ibaresi
eklenmiştir.
9289
Meclisin
toplanmasında, üye tam sayısının salt çoğunluğu sağlanamadığı takdirde, başkan,
gün ve saatini tespit ederek en geç üç gün içinde toplanmak üzere meclisi tatil
eder. Gelecek toplantı, üye tam sayısının dörtte birinden az olmayan üye sayısı
ile yapılır.
Görüşmeler sırasında başkan veya üyelerden birinin isteği üzerine yapılacak
yoklamada karar yeter sayısının bulunmadığı anlaşılırsa, ikinci fıkradaki
hükümler uygulanır.
Üyeler oylarını bizzat kullanır. Gizli oy kullanmaya fizikî bakımdan engelli
üyeler, tayin edecekleri kişi eliyle oy kullanabilir.
Oylama; gizli, işaretle veya ad okunarak yapılır. Oy verme kabul, ret veya
çekimser şeklinde olur.
Kararlar, meclis başkanı ve kâtip üyeler tarafından imzalanır ve bir sonraki
toplantıda üyelere dağıtılır.
Meclis kararlarının kesinleşmesi
Madde 15- İl genel meclisi tarafından
alınan kararların tam metni, en geç beş gün içinde valiye gönderilir. Vali,
hukuka aykırı gördüğü kararları, yedi gün içinde gerekçesini de belirterek
yeniden görüşülmek üzere il genel meclisine iade edebilir. Valiye gönderilmeyen
meclis kararları yürürlüğe girmez.
Yeniden görüşülmesi istenilmeyen kararlar (…)(1) kesinleşir.
(1)
(İptal üçüncü fıkra: Anayasa Mahkemesinin 18/1/2007 tarihli ve
E.:2005/32, K.:2007/3 sayılı Kararı ile.)
Kesinleşen il genel meclisi karar özetleri toplantıyı izleyen en geç yedi gün
içinde çeşitli yollarla halka duyurulur.
İhtisas komisyonları
Madde 16- (Değişik birinci cümle: 3/7/2005-5393/85 md.) İl genel meclisi, bir yıl görev yapmak üzere üyeleri
arasından en az üç, en fazla beş kişiden oluşan ihtisas komisyonları kurabilir.
Plân ve Bütçe ile İmar ve Bayındırlık komisyonları en çok yedi kişiden meydana
gelir.
İhtisas komisyonları, her siyasî parti grubunun ve bağımsız üyelerin il genel
meclisindeki üye sayısının meclis üye tam sayısına oranlanması suretiyle
oluşturulur. Eğitim, kültür ve sosyal hizmetler komisyonu, imar ve bayındırlık
komisyonu, çevre ve sağlık komisyonu ile plân ve bütçe komisyonu kurulması
zorunludur.
İmar ve bayındırlık komisyonu dışındaki komisyonların çalışma süreleri meclisin
toplantı süresiyle sınırlıdır. Meclis toplantısını müteakip imar ve
bayındırlık komisyonu en fazla on iş günü, diğer komisyonlar ise beş iş günü
toplanarak kendisine havale edilen işleri sonuçlandırır. Rapor bu sürenin
sonunda meclise sunulmadığı takdirde, konu meclis başkanı tarafından doğrudan
gündeme alınır.
Kaymakamlar ve ildeki kamu kuruluşlarının amirleri ve ildeki kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları, üniversite ve sendikalar ile gündemdeki
konularla ilgili köy ve mahalle muhtarları ile sivil toplum örgütlerinin
temsilcileri, oy hakkı olmaksızın kendi görev ve faaliyet alanlarına giren
konuların görüşüldüğü ihtisas komisyonu toplantılarına katılabilir ve görüş
bildirebilir.
İhtisas komisyonlarının görev alanına giren işler bu komisyonlarda görüşüldükten
sonra il genel meclisinde karara bağlanır.
_____________________
(1) Bu maddenin ikinci fıkrasında yer alan “ ... ile
yeniden görüşülmesi istenip de il genel meclisi üye tam sayısının salt
çoğunluğuyla ısrar edilen kararlar …” ifadesi Anayasa Mahkemesinin 18/1/2007
tarihli ve E.:2005/32, K.:2007/3 sayılı Kararıyla iptal edilmiştir.
9290
Komisyon
çalışmalarında uzman kişilerden yararlanılabilir.
Komisyon
raporları alenîdir, çeşitli yollarla halka duyurulur ve isteyenlere il genel
meclisi tarafından belirlenecek bedel karşılığında verilir.
Denetim komisyonu
Madde 17- İl genel meclisi, her yılın ocak ayında yapılacak
toplantısında il özel idaresinin bir önceki yıl gelir ve giderleri ile hesap ve
işlemlerinin denetimi için kendi üyeleri arasından gizli oyla ve üye sayısı
üçten az, beşten çok olmamak üzere bir denetim komisyonu oluşturur. Komisyon,
her siyasî parti grubunun ve bağımsız üyelerin il genel meclisindeki üye
sayısının meclis üye tam sayısına oranlanması suretiyle oluşur.
Komisyon,
vali tarafından il özel idare binası içinde belirlenen yerde çalışır ve
çalışmalarında uzman kişi ve kuruluşlardan yararlanabileceği gibi valinin
onayıyla kamu kuruluşları personelinden de yararlanabilir. Komisyon tarafından
istenen bilgi ve belgelerin iade edilmek üzere verilmesi zorunludur. (Ek cümleler: 12/11/2012-6360/21 md.) Denetim
komisyonu çalışmalarına, il özel idaresi dışındaki kamu kurum ve
kuruluşlarından görevlendirilenlere 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye
Kanununun 25 inci maddesinin üçüncü fıkrasında öngörülen miktarı geçmemek
üzere, il genel meclisince belirlenecek miktarda günlük ödeme yapılır. Denetim
komisyonunun emrinde görevlendirilecek kişi ve gün sayısı il genel meclisince
belirlenir. Uzman kişilerde aranacak nitelikler il genel meclisinin çalışmasına
dair yönetmelikte düzenlenir.
Komisyon,
çalışmasını şubat ayı sonuna kadar tamamlar ve buna ilişkin raporunu, izleyen
ayın onbeşine kadar meclis başkanlığına sunar.
Konusu
suç teşkil eden hususlarla ilgili olarak meclis başkanlığı tarafından yetkili
mercilere suç duyurusunda bulunulur.
Meclisin bilgi edinme ve denetim yolları
Madde 18- İl genel meclisi soru, genel görüşme ve faaliyet
raporunu değerlendirme yollarıyla bilgi edinme ve denetim yetkisini kullanır.
Meclis
üyeleri, meclis başkanlığına önerge vererek il özel idaresi işleriyle ilgili
konularda sözlü veya yazılı soru sorabilir. Soru, vali veya görevlendireceği
kişi tarafından sözlü veya yazılı olarak cevaplandırılır.
İl
genel meclisi üyelerinin en az üçte biri, meclis başkanlığına istekte bulunarak
il özel idaresinin işleriyle ilgili bir konuda mecliste genel görüşme
açılmasını isteyebilir. Bu istek, meclis tarafından kabul edildiği takdirde
gündeme alınır.
Vali,
mart ayı toplantısında bir önceki yıla ait faaliyet raporunu meclise sunar.
Faaliyet
raporundaki açıklamalar, meclis üye tam sayısının dörtte üç çoğunluğuyla
yeterli görülmezse, yetersizlik kararıyla görüşmeleri kapsayan tutanak, meclis
başkanı tarafından gereği yapılmak üzere İçişleri Bakanlığına gönderilir.
Başkan ve meclis üyelerinin görüşmelere katılamayacağı
durumlar
Madde 19- İl genel meclisi başkanı ve üyeleri, münhasıran
kendileriyle veya ikinci derece dahil kan, kayın hısımları ve evlatlıkları ile
ilgili işlerin görüşüldüğü meclis toplantılarına katılamazlar.
Meclis üyelerinin yükümlülükleri
Madde 20- İl genel meclisi üyeleri, görevleri süresince ve
görevlerinin sona ermesinden itibaren iki yıl süreyle il özel idaresi ve bağlı
kuruluşlarına karşı doğrudan doğruya veya dolaylı olarak taahhüde giremez, komisyonculuk
ve temsilcilik yapamaz.
Meclis üyeliğinin sona ermesi
Madde 21- İl genel meclisi üyeliği, ölüm ve istifa durumunda
kendiliğinden sona erer.
Özürsüz
veya izinsiz olarak arka arkaya üç birleşim günü veya bir yıl içinde yapılan
toplantıların yarısına katılmayan üyenin üyeliğinin düşmesine, savunması
alındıktan sonra üye tam sayısının salt çoğunluğuyla karar verilir.
9291
İl genel meclisi
üyeliğine seçilme yeterliliğinin kaybedilmesi durumunda, valinin bildirmesi
üzerine Danıştay tarafından üyeliğin düşmesine karar verilir.
Meclisin feshi
Madde 22- İl genel meclisi;
a)
Kendisine kanunla verilen görevleri süresi içinde yapmayı ihmal eder ve bu
durum il özel idaresine ait işleri aksatırsa,
b) İl
özel idaresine verilen görevlerle ilgisi olmayan siyasî konularda karar alırsa,
İçişleri
Bakanlığının bildirisi üzerine Danıştayın kararı ile feshedilir.
İçişleri
Bakanlığı gerekli gördüğü takdirde meclisin feshine dair bildiri ile birlikte
karar verilinceye kadar meclis toplantılarının ertelenmesini de ister.
Danıştay, toplantıların ertelenmesi hususunu en geç bir ay içinde karara
bağlar.
Bu
şekilde feshedilen meclisin yerine seçilen meclis, kalan süreyi tamamlar.
Boşalan meclisin görevinin yerine getirilmesi
Madde 23- İl genel meclisinin;
a)
Danıştay tarafından feshi veya meclis toplantılarının ertelenmesi,
b)
Yedek üyelerin getirilmesinden sonra da meclis üye tam sayısının yarısından
aşağı düşmesi,
c)
Geçici olarak görevden uzaklaştırılması,
d)
Meclis üye tamsayısının yarıdan fazlasının tutuklanması,
Durumlarında,
meclis çalışabilir duruma gelinceye veya yeni meclis seçimi yapılıncaya kadar
il genel meclisi görevi, encümenin memur üyeleri tarafından yürütülür.
Meclis üyelerinin huzur hakları ve diğer sosyal hakları
Madde 24- Meclis ve komisyon toplantılarına katıldıkları her gün
için; il genel meclisi başkanına 6000 gösterge, diğer meclis üyelerine 2200
gösterge rakamının, memur aylıklarına
uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir.(1)
İl genel meclisi üyeleri hastalıkları süresince izinli
sayılır. Ayrıca mazeretleri durumunda, bir yıl içindeki toplantı süresinin
yarısını aşmamak şartıyla istekleri üzerine meclis tarafından izin verilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İl Encümeni
İl
encümeni
Madde 25- (Değişik birinci fıkra:
12/11/2012-6360/22 md.) İl encümeni
valinin başkanlığında, genel sekreter ile il genel meclisinin her yıl kendi
üyeleri arasından seçeceği üç üye ve valinin her yıl birim amirleri arasından
seçeceği iki üyeden oluşur.
Valinin
katılamadığı encümen toplantısına genel sekreter başkanlık eder.
Encümen
toplantılarına gündemdeki konularla ilgili olarak, ilgili birim amirleri vali
tarafından oy hakkı olmaksızın görüşleri alınmak üzere çağrılabilir.
Encümenin görev ve yetkileri
Madde 26- Encümenin görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Stratejik plân ve yıllık çalışma programı ile bütçe ve kesin hesabı inceleyip
il genel meclisine görüş bildirmek.
______________________
(1) 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Kanunun 85 inci maddesiyle birinci fıkraya
"Meclis" ibaresinden sonra gelmek üzere "ve komisyon"
ibaresi eklenmiş ve aynı fıkradaki “2600” ibaresi “6000” olarak değiştirilmiş
ve metne işlenmiştir.
9292
b) Yıllık çalışma
programına alınan işlerle ilgili kamulaştırma kararlarını almak ve uygulamak.
c)
Öngörülmeyen giderler ödeneğinin harcama yerlerini belirlemek.
d)
Bütçede fonksiyonel sınıflandırmanın ikinci düzeyleri arasında aktarma yapmak.
e)
Kanunlarda öngörülen cezaları vermek.
f)
Vergi, resim ve harçlar dışında kalan ve miktarı beşmilyar Türk Lirasına kadar
olan ihtilafların sulhen halline karar vermek.
g)
Taşınmaz mal satımına, trampa edilmesine
ve tahsisine ilişkin kararları uygulamak, süresi üç yılı geçmemek üzere
kiralanmasına karar vermek.
h)
Belediye sınırları dışındaki umuma açık yerlerin açılış ve kapanış saatlerini
belirlemek.
i)
Vali tarafından havale edilen konularda görüş bildirmek.
j)
Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Encümen toplantısı
Madde 27- Encümen,
haftada en az bir defa olmak üzere önceden belirlenen gün ve saatte toplanır.
Başkan acil durumlarda encümeni toplantıya çağırabilir.
Encümen
üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla
karar verir. Oyların eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf çoğunluk
sayılır. Çekimser oy kullanılamaz. (Ek
cümle: 12/11/2012-6360/23 md.) Encümenin ihale komisyonu olarak yapacağı
toplantılarda da bu fıkra hükümleri geçerlidir.
Encümen
gündemi vali tarafından hazırlanır. Encümen üyeleri gündem maddesi teklif
edebilir.
Encümen,
gündemindeki konuları en geç bir hafta içinde görüşüp karara bağlar.
Alınan
kararlar başkan ve toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanır. Karara
muhalif kalanlar gerekçelerini de açıklar.
Vali
kanun, tüzük, yönetmelik ve il genel meclisi kararlarına aykırı gördüğü encümen
kararının bir sonraki toplantıda tekrar görüşülmesini isteyebilir. Encümen,
kararında ısrar ederse karar kesinleşir. Bu takdirde, vali, kesinleşen encümen
kararının uygulanmasını durdurur ve
idari yargı mercilerine yürütmeyi durdurma talebi ile birlikte on gün
içinde başvurur. İtiraz Danıştayca en geç altmış gün içinde karara bağlanır.
Encümen
başkan ve üyeleri, münhasıran kendileri, ikinci derece dahil kan ve kayın
hısımları ve evlatlıkları ile ilgili işlerin görüşüldüğü encümen toplantılarına
katılamazlar.
Encümen üyelerine verilecek ödenek (1)(2)
Madde 28- Encümenin memur olmayan (…)(1) , üyelerine
12000 gösterge rakamının Devlet memurları için belirlenen aylık katsayı ile
çarpımı sonucu bulunacak miktarda aylık brüt ödenek verilir. Encümen başkanı
hariç encümenin memur üyelerine encümen üyeleri için belirlenen gösterge
rakamının yarısı ödenir. (1)
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Vali
Vali
Madde 29- Vali, il özel idaresinin başı ve tüzel kişiliğinin
temsilcisidir.
_______________________
(1) 11/10/2011
tarihli ve 666 sayılı KHK’nin 1 inci maddesiyle bu fıkrada yer alan “başkanına
14000,” ibaresi yürürlükten kaldırılmış olup, daha sonra 11/10/2011
tarihli ve 666 sayılı KHK ile yapılan bu düzenleme; 10/10/2013 tarihli ve 28791
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Anayasa Mahkemesi’nin 27/12/2012 tarihli
ve E.: 2011/139, K.: 2012/205 sayılı
Kararı ile iptal edilmiştir.
(2) 11/10/2011 tarihli ve 666 sayılı KHK’nin 5 inci
maddesiyle, bu maddede yer alan “Encümen” ibaresi “Encümenin memur olmayan”
şeklinde ve “Encümenin” ibaresi “Encümen başkanı hariç encümenin” şeklinde
değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
9293
Valinin görev ve yetkileri
Madde 30- Valinin görev ve yetkileri
şunlardır:
a) İl özel idaresi teşkilâtının en üst amiri olarak il özel idaresi teşkilâtını
sevk ve idare etmek, il özel idaresinin hak ve menfaatlerini korumak.
b) İl özel idaresini stratejik plâna uygun olarak yönetmek, il özel idaresinin
kurumsal stratejilerini oluşturmak, bu stratejilere uygun olarak bütçeyi, il
özel idaresi faaliyetlerinin ve personelinin performans ölçütlerini hazırlamak
ve uygulamak, izlemek ve değerlendirmek, bunlarla ilgili raporları meclise
sunmak.
c) İl özel idaresini Devlet dairelerinde ve törenlerde, davacı veya davalı
olarak da yargı yerlerinde temsil etmek veya vekil tayin etmek.
d) İl encümenine başkanlık etmek.
e) İl özel idaresinin taşınır ve taşınmaz mallarını idare etmek.
f) İl özel idaresinin gelir ve alacaklarını takip ve tahsil etmek.
g) Yetkili organların kararını almak şartıyla sözleşme yapmak.
h) İl genel meclisi ve encümen kararlarını uygulamak.
i) Bütçeyi uygulamak, bütçede meclis ve encümenin yetkisi dışında kalan aktarmaları
yapmak.
j) İl özel idaresi personelini atamak.
k) İl özel idaresi, bağlı kuruluşlarını ve işletmelerini denetlemek.
l) Şartsız bağışları kabul etmek.
m) İl halkının huzur, esenlik, sağlık ve mutluluğu için gereken önlemleri
almak.
n) Bütçede yoksul ve muhtaçlar için ayrılan ödeneği kullanmak.
o) Kanunlarla il özel idaresine verilen ve il genel meclisi veya il encümeni
kararını gerektirmeyen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
Stratejik plân ve performans plânı
Madde 31- Vali, mahallî idareler genel
seçimlerinden itibaren altı ay içinde; kalkınma plân ve programları ile varsa
bölge plânına uygun olarak stratejik plân ve ilgili olduğu yıl başından önce de
yıllık performans plânı hazırlayıp il genel meclisine sunar.
Stratejik plân, varsa üniversiteler ve meslek odaları ile konuyla ilgili sivil
toplum örgütlerinin görüşleri alınarak hazırlanır ve il genel meclisinde kabul
edildikten sonra yürürlüğe girer.
Stratejik plân ve performans plânı bütçenin hazırlanmasına esas teşkil eder ve
il genel meclisinde bütçeden önce görüşülerek kabul edilir.
Yetki devri
Madde 32- Vali, görev ve yetkilerinden
bir kısmını uygun gördüğü takdirde, vali yardımcılarına, yöneticilik sıfatı
bulunan il özel idaresi görevlileri ile ilçelerde kaymakamlara devredebilir.(1)
İhtilaf halinde temsil yetkisinin devri
Madde 33- Vali ile birinci ve ikinci
derecedeki kan ve kayın hısımlarının il özel idaresi ile ihtilâflı olduğu
durumlarda, dava açılması ve bu davada il özel idaresinin temsili, meclis
başkanı, bulunmadığı takdirde başkan vekili veya bunların yetkilendireceği
kişiler tarafından yerine getirilir.
___________________
(1) 2/7/2005 tarihli ve 5391 sayılı Kanunun 1 inci
maddesiyle bu maddede yer alan “uygun gördüğü takdirde,” ibaresinden sonra
gelmek üzere “vali yardımcılarına,” ibaresi eklenmiş ve metne işlenmiştir.
9294
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Organlara İlişkin Ortak Hükümler
Görevden uzaklaştırma
Madde 34- Görevleriyle ilgili bir suç
nedeniyle haklarında soruşturma veya kovuşturma açılan il özel idaresi
organları veya bu organların üyeleri, geçici bir önlem olarak kesin hükme kadar
görevden uzaklaştırılabilir.
Görevden uzaklaştırma önlemi iki ayda bir gözden geçirilir. Devamında kamu
yararı bakımından yarar görülmeyen görevden uzaklaştırma önlemi kaldırılır.
Soruşturma veya kovuşturma sebebiyle görevden uzaklaştırılan il özel idaresi
organları veya bu organların üyeleri hakkında; 4483 sayılı Memurlar ve Diğer
Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna göre soruşturma izni
verilmemesi, takipsizlik, kamu davasının düşmesi veya beraat kararı verilmesi,
davanın genel af ile ortadan kaldırılması veya görevden düşürülmeyi
gerektirmeyen bir suçla mahkûm olunması durumunda görevden uzaklaştırma önlemi
kaldırılır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
İl Özel İdaresi
Teşkilâtı
İl özel idaresi teşkilâtı
Madde 35- İl özel idaresi teşkilatı;
genel sekreterlik, malî işler, sağlık, tarım, imar, insan kaynakları,
hukuk işleri birimlerinden oluşur. İlin nüfusu,
fiziki ve coğrafi yapısı, ekonomik, sosyal, kültürel özellikleri ile gelişme
potansiyeli dikkate alınarak norm kadro sistemine ve ihtiyaca göre
oluşturulacak diğer birimlerin kurulması, kaldırılması veya birleştirilmesi il
genel meclisinin kararıyla olur. Bu birimler büyükşehir belediyesi olan illerde
daire başkanlığı ve müdürlük, diğer illerde müdürlük şeklinde kurulur.
Genel sekreter, il özel idaresi hizmetlerini vali adına ve onun emirleri
yönünde, mevzuat hükümlerine, il genel meclisi ve il encümeni kararlarına, il
özel idaresinin amaç ve politikalarına, stratejik plan ve yıllık çalışma
programına göre düzenler ve yürütür. Bu amaçla il özel idaresi
kuruluşlarına gereken emirleri verir ve bunların uygulanmasını gözetir ve
sağlar.
Genel sekreter yukarıda belirtilen hizmetlerin yürütülmesinden valiye karşı
sorumludur.
Toplam nüfusu 3.000.000'a kadar olan illerde, ihtiyaca göre en fazla iki,
nüfusu bunun üzerinde olan illerde en fazla dört genel sekreter yardımcılığı
kadrosu ihdas edilebilir.
İlçelerde, özel idare işlerini yürütmek amacıyla kaymakama bağlı ilçe özel
idare teşkilâtı oluşturulabilir.
Norm kadro ve personel istihdamı
Madde 36- Norm kadro ilke ve
standartları İçişleri Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığı tarafından
müştereken belirlenir. Bu ilke ve standartlar çerçevesinde norm kadro
çalışmasını il özel idaresi yapar veya yaptırır.
İl özel idaresi personeli, vali tarafından atanır ve ilk toplantıda il genel
meclisinin bilgisine sunulur.
9295
(Ek üçüncü fıkra: 3/7/2005-5393/85 md.) İl
özel idarelerinde sözleşmeli personel ile kısmi zamanlı sözleşmeli personel
çalıştırılması hususunda Belediye Kanununun 49 uncu maddesi hükümleri
uygulanır.
(Ek fıkra: 24/10/2011-KHK-661/62 md.) Genel sekreter, valinin teklifi ve
İçişleri Bakanının onayı ile atanır ve aynı usulle görevden alınır. Büyükşehir
belediyesi bulunan illerde genel sekreter kadrosuna atananlar, genel idare
hizmetleri sınıfına dahil bakanlık genel müdürleri, genel sekreter yardımcısı
kadrosuna atananlar bakanlık bağımsız daire başkanları, 1. hukuk müşaviri ve
daire başkanı kadrosuna atananlar ise bakanlık daire başkanları için ilgili mevzuatında öngörülen ek gösterge, makam,
görev ve temsil tazminatları ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 152 nci
maddesi uyarınca ödenen zam ve tazminatlardan aynen
yararlanırlar; diğer illerde ise genel sekreter kadrosuna atananlar genel idare
hizmetleri sınıfına dahil bakanlık bağımsız daire başkanları, genel sekreter
yardımcısı kadrosuna atananlar ise genel idare hizmetleri sınıfına dahil
bakanlık daire başkanları için ilgili mevzuatında
öngörülen ek gösterge, makam, görev ve temsil tazminatları ile 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 152 nci maddesi uyarınca ödenen zam ve
tazminatlardan aynı usul ve esaslar dahilinde yararlanırlar. Genel sekreter
olarak atananların bu görevde geçen süreleri mesleki kıdemlerinde geçmiş
sayılır.
(Ek fıkra: 24/10/2011-KHK-661/62 md.) İl özel idaresinde görev yapmakta
iken genel sekreterliğe atananlar görevlerinin sona ermesinden itibaren il özel
idaresinde bulunan uzman kadrosuna atanırlar. Diğer kurumlarda görev yapmakta
iken genel sekreterliğe atananlar ise görevlerinin sona ermesinden itibaren, en
son görev yaptıkları kurumdaki kadrolarına veya eşdeğer bir kadroya bir ay içinde
atanırlar. Ayrıldıkları kadronun dolu olması ve eşdeğer kadronun bulunmaması
halinde genel sekreterlikten önceki hizmet sınıfında durumlarına uygun bir
göreve, bunun da mümkün olmaması halinde il özel idaresinde bulunan uzman
kadrosuna atanırlar. Uzman olarak atananlar, doğrudan genel sekretere bağlı
olarak çalışırlar.
(Mülga fikralar: 3/7/2005-5393/85 md.)
(Mülga fıkra: 24/10/2011-KHK-661/62 md.)
Kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilmekte olan memurlar, valinin talebi,
kendilerinin isteği ve kurumlarının muvafakatiyle il özel idarelerinin birim
müdürü ve üstü yönetici kadrolarında görevlendirilebilirler. Bu şekilde
görevlendirmelerde 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68 inci maddesinin (B)
bendinde öngörülen şartlar dikkate alınır. İl özel idarelerinde bu şekilde
istihdam edilen kamu kurum ve kuruluşları personeli kurumlarından izinli
sayılırlar. Bu personelin görevlendirildikleri süre zarfındaki,
görevlendirildikleri kadroya ait her türlü malî hakları ile kurumları
tarafından karşılanması gereken sosyal güvenlik ve benzeri diğer hakları il
özel idaresi tarafından ödenir. İzinli oldukları müddet, terfi ve
emekliliklerinde hesaba katılır ve terfi haklarını kazananlar başkaca bir
işleme lüzum kalmaksızın terfi ettirilirler. Bu şekilde görevlendirilenler,
görevlendirme süresinin sona ermesinden itibaren onbeş gün içerisinde yazılı
olarak eski kurumlarına başvurmaları halinde en geç bir ay içerisinde
kadrolarında göreve başlatılırlar, kadroları kaldırılmış veya kadrolarına
zorunlu sebeplerle atama yapılmış ise durumlarına uygun bir kadroya atanırlar.(1)
Genel sekreter olarak atanan mülki idare amirlerinin bu görevde geçen süreleri
meslekî kıdemlerinde geçmiş sayılır. Bu şekilde atananlar genel sekreterlik
görevinin sona ermesinden itibaren bir ay içerisinde İçişleri Bakanlığı
tarafından meslekî kıdemlerine uygun görevlere atanırlar.
Sözleşmeli ve işçi statüsünde çalışanlar hariç olmak üzere il özel idaresi
memurlarına, başarı durumlarına göre toplam memur sayısının %10’unu ve Devlet
memurlarına uygulanan aylık katsayısının 20000 gösterge rakamı ile çarpımı
sonucu bulunacak miktarı geçmemek üzere, çalıştıkları sürelerle (hastalık ve
yıllık izinleri dahil) orantılı olarak, encümen kararı ile yılda en fazla iki
kez ikramiye ödenebilir. Büyükşehir belediyelerinin olduğu yerlerde bu rakam
30000 olarak uygulanır.
––––––––––––––––––––
(1) 24/10/2011 tarihli ve 661 sayılı KHK’nın 62 nci
maddesiyle bu fıkrada yer alan “kadrolarına” ibaresi “kadrolarında göreve
başlatılırlar” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
9296
DÖRDÜNCÜ KISIM
İl Özel
İdarelerinin Denetimi
Denetimin amacı
Madde 37- İl özel idarelerinin
denetimi; faaliyet ve işlemlerinde hataların önlenmesine yardımcı olmak,
çalışanların ve il özel idaresi teşkilâtının gelişmesine, yönetim ve kontrol
sistemlerinin geçerli, güvenilir ve tutarlı duruma gelmesine rehberlik etmek
amacıyla; hizmetlerin süreç ve sonuçlarını mevzuata, önceden belirlenmiş amaç
ve hedeflere, performans ölçütlerine ve kalite standartlarına göre tarafsız
olarak analiz etmek, karşılaştırmak ve ölçmek; kanıtlara dayalı olarak
değerlendirmek, elde edilen sonuçları rapor hâline getirerek ilgililere
duyurmaktır.
Denetimin kapsamı ve türleri
Madde 38- İl özel idarelerinde iç ve
dış denetim yapılır. Denetim, iş ve işlemlerin hukuka uygunluk, malî ve
performans denetimini kapsar.
İç ve dış denetim 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine
göre yapılır.
Ayrıca, il özel idaresinin malî işlemler dışında kalan diğer idarî işlemleri,
idarenin bütünlüğüne ve kalkınma plânı ve stratejilerine uygunluğu
açısından İçişleri Bakanlığı, vali veya görevlendireceği elemanlar
tarafından da denetlenir.
İl özel idarelerine bağlı kuruluş ve işletmeleri yukarıdaki esaslara göre
denetlenir.
Denetime ilişkin sonuçlar kamuoyuna açıklanır ve meclisin bilgisine sunulur.
Faaliyet raporu
Madde 39- Vali, Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununun 41 inci maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen biçimde;
stratejik plân ve performans hedeflerine göre yürütülen faaliyetleri,
belirlenmiş performans ölçütlerine göre hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana
gelen sapmaların nedenlerini açıklayan faaliyet raporunu hazırlar.
Faaliyet raporu mart ayı toplantısında vali veya genel sekreter tarafından
meclise sunulur. Raporun bir örneği İçişleri Bakanlığına gönderilir ve
kamuoyuna da açıklanır.
Hizmetlerde aksama
Madde 40- İl özel idaresi
hizmetlerinin ciddî bir biçimde aksatıldığının ve bu durumun halkın sağlık,
huzur ve esenliğini hayatî derecede olumsuz etkilediğinin ilgili bakanlığın
talebi üzerine yetkili sulh hukuk hâkimi tarafından belirlenmesi durumunda,
İçişleri Bakanlığı;
a) Hizmetlerde meydana gelen aksamanın giderilmesini, hizmetin özelliğine göre
makul bir süre vererek il özel idaresinden ister.
b) Aksama giderilemezse, söz konusu hizmetin yerine getirilmesini o ilin
valisinden ister. Bu durumda, vali, aksaklığı öncelikle il özel idaresinin
araç, gereç, personel ve diğer kaynaklarıyla giderir. Mümkün olmadığı takdirde
diğer kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarını da kullanabilir. Bu nedenle
ortaya çıkacak maliyet vali tarafından İller Bankasına bildirilir ve İller
Bankasınca o il özel idaresinin müteakip ay genel bütçe vergi gelirleri
tahsilâtı toplamı üzerinden il özel idaresine ayrılan paydan valilik emrine
gönderilir.
Denetimle ilgili diğer hükümler
Madde 41- Denetimin yapılması ve
faaliyet raporunun hazırlanması hususunda bu Kanunda hüküm bulunmayan
durumlarda 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile diğer
kanunların ilgili hükümleri uygulanır.
9297
BEŞİNCİ KISIM
Malî Hükümler ve Cezalar
BİRİNCİ BÖLÜM
İl Özel
İdaresinin Gelirleri ve Giderleri
İl özel idaresinin gelirleri
Madde 42- İl özel idaresinin gelirleri
şunlardır:
a) Kanunlarla gösterilen il özel idaresi vergi, resim, harç ve katılma payları.
b) Genel bütçe vergi gelirlerinden ayrılan paylar.
c) Genel ve özel bütçeli idarelerden yapılacak ödemeler.
d) Taşınır ve taşınmaz malların kira, satış ve başka suretle
değerlendirilmesinden elde edilecek gelirler.
e) İl genel meclisi tarafından belirlenecek tarifelere göre tahsil edilecek
hizmet karşılığı ücretler.
f) Faiz ve ceza gelirleri.
g) Bağışlar.
h) Her türlü girişim, iştirak ve faaliyetler karşılığı sağlanacak gelirler.
i) Diğer gelirler.
İl özel idaresinin giderleri
Madde 43- İl özel idaresinin giderleri
şunlardır:
a) İl özel idaresi binaları, tesisleri ile araç ve malzemelerinin temini,
yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan giderler.
b) İl özel idaresinin personeline ve seçilmiş organlarının üyelerine ödenen
maaş, ücret, ödenek, huzur hakkı, yolluklar, hizmete ilişkin eğitim harcamaları
ile diğer giderler.
c) Her türlü alt yapı, yapım, onarım ve bakım giderleri.
d) Vergi, resim, harç, katılma payı, hizmet karşılığı alınacak ücretler ve
diğer gelirlerin takip ve tahsili için yapılacak giderler.
e) İl genel meclisince belirlenecek ilkeler çerçevesinde köylere veya köylerin
aralarında kurdukları birliklere yapılacak yardımlar.
f) İl özel idaresinin kuruluşuna katıldığı şirket, kuruluş ve birliklerle
ilgili ortaklık payı, üyelik aidatı giderleri.
g) Faiz, borçlanmaya ilişkin diğer ödemeler ve sigorta giderleri.
h) Yoksul, muhtaç ve kimsesizler ile engellilere yapılacak sosyal hizmet ve
yardımlar.(1)
i) Dava takip ve icra giderleri.
j) Temsil, tören, ağırlama ve tanıtım giderleri.
k) Avukatlık, danışmanlık ve denetim hizmetleri karşılığı yapılacak ödemeler.
l) Yurt içi ve yurt dışı kamu ve özel kesim ile sivil toplum örgütleriyle
birlikte yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri.
m) Sosyo-kültürel ve bilimsel etkinlikler için yapılan giderler.
n) Özel idare hizmetleriyle ilgili olarak yapılan kamuoyu yoklaması ve
araştırması giderleri.
o) Doğal afet giderleri.
p) Kanunla verilen görevler ve hizmetlerin yürütülmesi için yapılan diğer
giderler.
______________
(1) 25/4/2013 tarihli ve 6462 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle
bu bentte yer alan “özürlülere” ibaresi “engellilere” olarak değiştirilmiştir.
9298
9298
İKİNCİ BÖLÜM
İl Özel İdaresi Bütçesi
İl özel idaresi bütçesi
Madde 44- İlin stratejik plânına uygun
olarak hazırlanan bütçe, il özel idaresinin malî yıl ve izleyen iki yıl
içindeki gelir ve gider tahminlerini gösterir, gelirlerin toplanmasına ve
harcamaların yapılmasına izin verir.
Bütçeye ayrıntılı harcama programları ile finansman
programları eklenir.
Bütçe yılı Devlet malî yılı ile aynıdır.
Bütçe dışı harcama yapılamaz.
Vali ve harcama yetkisi verilen diğer görevliler, bütçe
ödeneklerinin verimli, tutumlu ve yerinde harcanmasından sorumludur.
Bütçenin hazırlanması ve kabulü
Madde 45- Vali tarafından hazırlanan
bütçe tasarısı eylül ayı başında il encümenine sunulur. Encümen, bütçeyi
inceleyerek görüşüyle birlikte kasım ayının birinci gününden önce il genel
meclisine sunar.
İl genel meclisi bütçe tasarısını yıl başından önce
aynen veya değiştirerek kabul eder. Ancak, meclis bütçe denkliğini bozacak
biçimde gider artırıcı ve gelir azaltıcı değişiklikler yapamaz.
(Ek fıkra: 12/11/2012-6360/24 md.) Bütçe
tasarısının süresi içerisinde kesinleşmemesi hâlinde vali, görüşüyle birlikte
durumu İçişleri Bakanlığına bildirir. İçişleri Bakanının otuz gün içinde
vereceği karar kesindir.
Harcama yetkilisi
Madde 46- İl özel idaresi bütçesiyle
ödenek tahsis edilen her bir harcama
biriminin en üst yöneticisi harcama
yetkilisidir. İlçelerde bu yetki kaymakam tarafından kullanılır.
İlçelere gönderilecek ödeneklerin, il özel idaresi malî
kontrol yetkilisi tarafından vize edilmesi yeterlidir. Bu ödeneklerin
harcanması sırasında ayrıca harcama öncesi kontrol işlemi yapılmaz.
Kesin hesap
Madde 47- Her yıl bütçesinin kesin
hesabı, vali tarafından hesap döneminin bitiminden sonra gelen mart ayı içinde
encümene sunulur. Kesin hesap il genel meclisinin mayıs ayı toplantısında
görüşülerek karara bağlanır.
Kesin hesabın görüşülmesi ve kesinleşmesinde, bütçeye
ilişkin hükümler uygulanır.
Bütçe
Madde 48- İl özel idaresi bütçesi ile
muhasebe işlemlerine ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığının görüşü
alınarak İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Geçmiş yıl bütçesinin devamı
Madde 49-Herhangi bir nedenle yeni yıl
bütçesi kesinleşmemiş ise yeni bütçenin kesinleşmesine kadar geçen yıl bütçesi
uygulanır.
Bütçenin kabulüne kadar yapılan işlemler yeni yıl bütçesine
göre yapılmış sayılır.
Gelecek yıllara yaygın hizmet
yüklenmeleri
Madde 50- İl özel idarelerinde il genel
meclisinin, il özel idaresine bağlı kuruluşlarda yetkili organın kararı ile
park, bahçe ve havuz bakımı; araç kiralama, kontrollük, temizlik ve yemek
hizmetleri; araç, bilgisayar, faks, fotokopi ve diğer teknolojik ürünlerin
bakım ve onarım işleri süresi ilk mahallî idareler genel seçimlerini izleyen
üçüncü ayın sonunu geçmemek üzere ihale yoluyla üçüncü şahıslara
gördürülebilir.
9299
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Borçlanma ve İktisadî Girişimler
Borçlanma
Madde 51- İl özel idaresi, görev ve
hizmetlerinin gerektirdiği giderleri karşılamak amacıyla aşağıda belirtilen
usul ve esaslara göre borçlanma yapabilir ve tahvil ihraç edebilir:
a) Dış borçlanma, 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi
Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde ve sadece il özel idaresinin
yatırım programında yer alan projelerin finansmanı amacıyla yapılabilir.
b) İller Bankasından yatırım kredisi ve nakit kredi kullanan il özel idaresi,
ödeme plânını bu bankaya sunmak zorundadır. İller Bankası hazırlanan geri ödeme
plânını yeterli görmediği il özel idaresinin kredi isteklerini reddeder.
c) Tahvil ihracı, yatırım programında yer alan projelerin finansmanı için ve
ilgili mevzuat hükümleri uyarınca yapılır.
d) İl özel idaresi ve bağlı kuruluşları ile bunların sermayesinin %50’sinden
fazlasına sahip oldukları şirketlerin faiz dahil iç ve dış borç stok tutarı, en
son kesinleşmiş bütçe gelirleri toplamının 213 sayılı Vergi Usul Kanununda
belirlenen yeniden değerleme oranıyla artırılan miktarını aşamaz. Bu miktar
büyükşehir belediyesi bulunan illerin özel idareleri için bir buçuk kat olarak
uygulanır.
e) İl özel idaresi ve bağlı kuruluşları ile bunların sermayesinin %50’sinden
fazlasına sahip oldukları şirketlerin, en son kesinleşen bütçe gelirlerinin,
213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirlenen yeniden değerleme oranıyla artırılan
miktarının yılı içinde toplam %10’unu geçmeyen iç borçlanmayı il genel
meclisinin kararı; %10’u geçen miktarlar için meclis üye tam sayısının salt
çoğunluğunun kararı ve İçişleri Bakanlığının onayı ile yapabilir.
f) İl özel idarelerinin ileri teknoloji ve büyük tutarda maddi kaynak
gerektiren alt yapı yatırımlarında Devlet Plânlama Teşkilatı Müsteşarlığının
teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca kabul edilen projeleri için yapılacak
borçlanmalar (d) bendindeki miktarın hesaplanmasında dikkate alınmaz. Dış
kaynak gerektiren projelerde Hazine Müsteşarlığının görüşü alınır.
(Değişik ikinci fıkra: 23/1/2008 – 5728/565 md.) Yukarıda belirtilen
usul ve esaslara aykırı olarak borçlanan il özel idaresi sorumluları hakkında,
fiilleri daha ağır bir cezayı gerektiren bir suç oluşturmadığı takdirde, Türk
Ceza Kanununun 257 nci maddesi hükümleri uygulanır.
İl özel idaresi, varlık ve yükümlülüklerinin ayrıntılı bir şekilde yer aldığı
malî tablolarını üçer aylık dönemler halinde İçişleri ve Maliye bakanlıkları
ile Devlet Plânlama Teşkilatı ve Hazine müsteşarlıklarına gönderir.
Şirket kurulması
Madde 52- İl özel idaresi kendisine
verilen görev ve hizmet alanlarında, ilgili mevzuatta belirtilen usullere göre
sermaye şirketleri kurabilir.
İşletme tesisi
Madde 53- İl özel idaresi, özel gelir
ve gideri bulunan hizmetlerini İçişleri Bakanlığının izniyle bütçe içi işletme
kurarak yapabilir.
Bu işletmeler il özel idaresinin tâbi olduğu usule göre denetlenir.
9300
Borç ve alacakların takas ve mahsubu
Madde 54- 4749 sayılı Kanun
kapsamındaki Hazine alacakları hariç olmak üzere, il özel idaresinin, genel
bütçeli kuruluşlardan, sosyal güvenlik kuruluşlarından, mahalli idarelerden ve
diğer kamu kurum ve kuruluşlarından olan özel hukuk ve kamu hukukuna tâbi
alacak ve borçları takas ve mahsup edilir. Bu kurum ve kuruluşların bütçelerine
yeterli ve gerekli ödenek konulur.
Bu madde gereğince takas ve mahsup işlemlerine ilişkin esas ve usuller,
İçişleri Bakanlığının olumlu görüşü alınarak, Maliye Bakanlığı tarafından
çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Cezalar
İdarî
yaptırımlar (1)
Madde 55- (Değişik birinci fıkra: 23/1/2008 – 5728/566
md.) İl
özel idaresinin görev ve yetki alanına giren konularda, kanunların verdiği
yetkiye dayanarak il genel meclisi tarafından alınan ve usulüne uygun olarak
ilân edilen kararlara aykırı davrananlara; fiilleri suç oluşturmadığı takdirde,
üçyüz Türk Lirası idarî para cezası verilir. Fiilin bir tüzel kişinin faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi halinde, bu tüzel kişiye verilecek idarî para cezası bir
kat artırılır.
(Değişik ikinci fıkra: 23/1/2008 – 5728/566 md.) Birinci fıkrada belirtilen
fiillerin yeme, içme, eğlenme, dinlenme, yatma, bakım ve temizlenme gibi
ihtiyaçlarla ilgili ticaret, sanat ve meslekleri yapanlar tarafından işlenmesi
durumunda, ayrıca üç günden yedi güne kadar işyerinin kapatılmasına karar
verilir.
İl özel idaresinin görev ve sorumluluk alanlarında bulunan tesislere herhangi
bir zarar verilmesi durumunda, il özel idaresince eski duruma getirilerek
yapılan masraflar %30 fazlasıyla zarar verenden tahsil edilir.
İdarî yaptırım kararı verme yetkisi(1)
Madde 56 - (Değişik: 23/1/2008 – 5728/567 md.)
55 inci maddede öngörülen idarî yaptırımlara il encümeni tarafından karar
verilir. Ancak vali veya kaymakam, fiilin işlendiğini tespit ettirdiğinde, yüz
Türk Lirası idarî para cezasına ve üç güne kadar işyerinin kapatılmasına karar
verebilir.
Tutanak düzenlenmesi
Madde 57- Cezayı gerektiren işlem
ve eylemleri yapanlar hakkında il özel idaresinin yetkili personeli
tarafından tespit tutanağı düzenlenir. Tutanakta yasağa aykırı olarak yapılan
işlem ve eylemin yeri, zamanı, niteliği ve aykırı olduğu mevzuat hükmü
gösterilir. Tutanak, işlem ve eylemin yapıldığı yerde düzenlenir ve taraflarca
imzalanarak bir örneği ilgiliye, diğer örneği on gün içinde il özel idaresine
verilir. İlgilinin tutanağı imzalamaktan veya almaktan kaçınması hâlinde, durum
tutanağa yazılır ve bu halde tutanak ilgili muhtarlığa verilmek suretiyle
kendisine tebliğ edilmiş sayılır.
Tutanağa itiraz ve karara bağlama
Madde 58- Haklarında tespit tutanağı
düzenlenenler tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde il özel idaresine
itiraz edebilir. İtiraz, ilçelerde kaymakamlıklar kanalıyla yapılabilir.
Kaymakamlıklara yapılan itirazlar yedi gün içinde il özel idaresine gönderilir.
İtiraz edilen veya edilmeyen tespit tutanakları onbeş gün içinde il encümeni
tarafından karara bağlanır.
–––––––––––––––––––
(1) 23/1/2008 tarihli ve 5728 sayılı
Kanunun;
a) 566 ncı maddesiyle 55 inci
maddenin “Cezalar” olan başlığı “İdarî yaptırımlar”,
b) 567 nci maddesiyle 56 ncı maddenin
“Ceza verme yetkisi” olan başlığı “İdarî yaptırım kararı verme yetkisi”,
olarak değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
.
9301
9301
Kararların tebliği ve itiraz
Madde 59- (Mülga: 23/1/2008 –
5728/578 md.)
İşyeri kapatma yaptırımının uygulanması (1)
Madde 60- (Değişik: 23/1/2008 –
5728/568 md.)
İşyeri kapatma yaptırımı, yaptırım süresince işyerinin
mühürlenmesi suretiyle uygulanır.
Toplatma ve yok etme
Madde 61- 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu hükümleri saklı
kalmak üzere, il özel idaresi tarafından satışı ve kullanılması yasaklanmış
bulunan maddeler toplattırılır. Yapılan inceleme ve tahlil sonucunda, sağlığa zararlı
olanlar imha edilir. Diğerleri sahibine teslim edilir. Otuz gün içinde
sahipleri tarafından teslim alınmayan mallar, il özel idaresi tarafından uygun
biçimde değerlendirilir.
ALTINCI KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yurt dışı ilişkileri
Madde 62- İl özel idaresi, il genel meclisinin kararına bağlı
olarak görev alanıyla ilgili konularda faaliyet gösteren uluslararası teşekkül
ve organizasyonlara, kurucu üye veya üye olabilir.
İl
özel idaresi, bu teşekkül ve organizasyonlarla ortak faaliyet ve hizmet
projeleri gerçekleştirebilir.
Birinci
ve ikinci fıkra gereğince yapılacak faaliyetlerin, dış politikaya ve
uluslararası anlaşmalara uygun olarak yürütülmesi ve önceden İçişleri
Bakanlığının izninin alınması zorunludur.
Görev ve ek ödenek (2)
Madde 63- Vali Yardımcıları ve Kaymakamlar, valinin verdiği il özel idaresinin
görevlerini yapmakla yükümlü ve bu görevlerin yapılmasından valiye karşı
sorumludur. (Mülga ikinci cümle:
11/10/2011-KHK-666/1 md.)(3)
(Mülga ikinci fıkra : 11/10/2011-KHK-666/1
md.)
Diğer kuruluşlarla ilişkiler
Madde 64- İl özel idaresi, il genel meclisinin kararı üzerine
yapacağı anlaşmaya uygun olarak görev ve sorumluluk alanlarına giren konularda;
__________________
(1) 23/1/2008 tarihli ve 5728 sayılı Kanunun 568 inci
maddesiyle bu maddenin “Cezaların uygulanması” olan başlığı “İşyeri kapatma
yaptırımının uygulanması” olarak
değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
(2) 2/7/2005
tarihli ve 5391 sayılı Kanunun 2 nci maddesiyle, bu maddenin başlığı
“Kaymakamların görev ve ek ödeneği” iken, metne işlendiği şekilde
değiştirilmiş, birinci fıkrada yer alan “Kaymakamlar” ibaresinden önce gelmek
üzere “Vali Yardımcıları ve”, “Kaymakamlara” ibaresinden önce gelmek üzere
“Vali Yardımcılarına ve” ibaresi
eklenmiş ve metne işlenmiştir.
(3) 11/10/2011 tarihli ve 666 sayılı KHK ile bu maddede
yapılan düzenleme; 10/10/2013 tarihli ve 28791 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Anayasa Mahkemesi’nin 27/12/2012 tarihli ve E.: 2011/139, K.: 2012/205 sayılı Kararı ile
iptal edilmiştir.
9302
a) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ait yapım, bakım, onarım ve taşıma
işlerini bedelli veya bedelsiz üstlenebilir veya bu kuruluşlar ile ortak hizmet
projeleri gerçekleştirebilir ve bu amaçla gerekli kaynak aktarımında bulunabilir.
Bu takdirde iş, işin yapımını üstlenen kuruluşun tâbi olduğu mevzuat
hükümlerine göre sonuçlandırılır.
b) Merkezî idareye ait asli görev ve hizmetlerin yerine getirilmesi amacıyla
gerekli bina ve tesisler ile arsa ve aynî ihtiyaçları karşılayabilir, geçici
olarak araç ve personel görevlendirebilir.
c) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, dernekler, vakıflar ve 507
sayılı Esnaf ve Küçük Sanatkarlar Kanunu kapsamına giren meslek odaları ile
ortak hizmet projeleri gerçekleştirebilir.
d) Kendilerine ait taşınmaz malları, asli görev ve hizmetlerinde kullanılmak ve
süresi yirmibeş yılı geçmemek üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis
edebilir. Bu taşınmazların, tahsis amacı dışında kullanılması durumunda, tahsis
işlemi iptal edilir. Tahsis süresi sonunda, aynı esaslara göre yeniden tahsis
mümkündür. Bu taşınmazlar aynı kuruluşlara kiraya da verilebilir.
(b) ve (d) bentleri uyarınca kamu kurum ve kuruluşlarına il özel idarelerince
karşılanan veya tahsis edilen taşınmazlar, kamu konutu ve sosyal tesis
olarak kullanılamaz.
İl özel idaresi hizmetlerine gönüllü katılım
Madde 65- İl özel idaresi sağlık,
eğitim, spor, çevre, trafik ve kültür hizmetleriyle yaşlılara, kadın ve
çocuklara, engellilere, yoksul ve düşkünlere yönelik hizmetlerin yapılmasında
ilde dayanışma ve katılımı sağlamak, hizmetlerde etkinlik, tasarruf ve
verimliliği artırmak amacıyla gönüllü kişilerin katılımına yönelik programlar
uygular.(1)
Gönüllülerin nitelikleri ve çalıştırılmalarına ilişkin usul ve esaslar İçişleri
Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yazışma
Madde 66- İl özel idaresi kamu
kurum ve kuruluşlarıyla doğrudan yazışabilir.
Avukatlık ücretinin dağıtımı
Madde 67- İl özel idaresi lehine sonuçlanan dava ve icra takipleri
nedeniyle hükme bağlanarak karşı taraftan tahsil olunan vekâlet ücretlerinin,
kadroya bağlı olarak çalışan avukatlara ve hukuk servisinde fiilen görev yapan
memurlara dağıtımı hakkında 2.2.1929 tarihli ve 1389 sayılı Devlet Davalarını
İntaç Eden Avukat ve Saireye Verilecek Ücreti Vekâlet Hakkında Kanun hükümleri
kıyas yolu ile uygulanır.
Yeniden değerleme oranının uygulanması
Madde 68- Bu Kanunda belirtilen ücret,
huzur hakkı ve ikramiye ödemeleri hariç diğer parasal miktarlar, her yıl 213
sayılı Vergi Usul Kanununa göre belirlenecek yeniden değerleme oranına göre
artırılır.
Acil durum plânlaması
Madde 69- İl özel idaresi, yangın,
sanayi kazaları, deprem ve diğer doğal afetlerden korunmak veya bunların
zararlarını azaltmak amacıyla ilin özelliklerini de dikkate alarak gerekli afet
ve acil durum plânlarını yapar, ekip ve donanımı hazırlar.
Acil durum plânlarının hazırlanmasında varsa il ölçeğindeki diğer acil durum
plânlarıyla da koordinasyon sağlanır ve ilgili bakanlık, kamu kuruluşları,
meslek teşekkülleriyle üniversitelerin ve diğer mahallî idarelerin görüşleri
alınır.
_______________
(1) 25/4/2013 tarihli ve 6462 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle
bu fıkrada yer alan “özürlülere” ibaresi “engellilere” olarak değiştirilmiştir.
9303
Plânlar
doğrultusunda halkın eğitimi için gerekli önlemler alınarak ikinci fıkrada
sayılan idareler, kurumlar ve örgütlerle ortak programlar yapılabilir.
İl özel idaresi, il dışında yangın ve doğal afetler meydana gelmesi durumunda,
bu bölgelere gerekli yardım ve destek sağlayabilir.
Uygulanmayacak hükümler (1)
Madde 70- Bu Kanunla, il özel
idaresinin sorumlu ve yetkili kılındığı görev ve hizmetlerle ilgili olarak,
24.4.1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumî Hıfzıssıhha Kanunu, 4.7.1934 tarihli ve
2559 sayılı Polis Vazife ve Selâhiyet Kanunu, 10.6.1949 tarihli ve 5442 sayılı
İl İdaresi Kanunu, 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu, 14.7.1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 3.5.1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanunu, 14.6.1989 tarihli ve 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair
Kanun, (…)(1) ile 10.7.2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma
Kanununda bu Kanun hükümlerine aykırılık bulunması durumunda bu Kanun hükümleri
uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
Madde 71 -13 Mart 1329 tarihli İl Özel
İdaresi Kanunu ile bu Kanunun ek ve değişiklikleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1- Bu Kanunun 11 inci
maddesi gereğince yapılacak meclis başkanlık divanı seçimi bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren en geç bir ay içinde yapılır.
Bu Kanunun 25 inci maddesi hükmüne uygun il encümeni oluşuncaya kadar mevcut
encümen görevine devam eder.
Geçici Madde 2- Memur kadrolarının, il özel idareleri ve bağlı kuruluşları
ile mahalli idare birliklerinde norm kadro uygulamasına geçilinceye kadarki
ihdas ve iptalleri ile boş kadro değişiklikleri, Maliye Bakanlığı ve Devlet
Personel Başkanlığının görüşü ve İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu kararı ile yapılır. Sürekli işçi kadroları ile geçici iş pozisyonları,
bu dönem içerisinde İçişleri Bakanlığının vizesine tâbidir.
Geçici Madde 3- Bu Kanunun 31 inci maddesinde öngörülen stratejik
plânların hazırlanmasına dair altı aylık süre Kanunun yürürlüğünü müteakip
hazırlanması gereken ilk stratejik plânlar için bir yıl olarak uygulanır.
Geçici Madde 4- (Ek: 25/6/2009-5917/36 md.)
Bu Kanunun 28 inci ve 63 üncü maddeleri gereğince, 4/3/2005 tarihinden bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar ilgililere yapılan ödemeler hakkında
borç çıkarılmaz, çıkarılmış olan borç tutarlarının tahsilinden vazgeçilerek
borç takibi işlemine son verilir.
Yürürlük
Madde 72-Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 73-Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
–––––––––––––
(1) 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Kanunun 47 nci
maddesiyle, bu maddede yer alan “27.05.2004 tarihli
ve 5179 sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkındaki Kanun” ibaresi madde
metninden çıkarılmıştır.
9304
5302 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN
MEVZUATIN YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİNİ GÖSTERİR
LİSTE
Değiştiren Kanunun/
KHK’nin Numarası
|
5302 sayılı Kanunun değişen veya iptal
edilen maddeleri
|
Yürürlüğe Giriş Tarihi
|
5340
|
6
|
5/5/2005
|
5391
|
32 ve 63
|
13/7/2005
|
5393
|
6, 12, 15, 16 24 ve
36
|
13/7/2005
|
5538
|
6,7 ve 10
|
12/7/2006
|
5594
|
7
|
10/3/2007
|
5675
|
12
|
7/6/2007
|
5728
|
51, 55, 56, 59, 60
|
8/2/2008
|
5766
|
8
|
6/6/2008
|
5793
|
6
|
6/8/2008
|
5917
|
Geçici Madde 4
|
10/7/2009
|
5996
|
70
|
13/12/2010
|
6225
|
6
|
26/4/2011
|
KHK/661
|
6, 36
|
2/11/2011
|
KHK/666
|
28
28, 63
|
15/1/2012
14/1/2012 tarihinden geçerli olmak üzere 2/11/2011 tarihinde
|
6360
|
13, 17, 27, 45
25
|
6/12/2012
6/12/2012 tarihinden sonra yapılan ilk mahalli
idareler genel seçiminde
(30/3/2014)
|
6462
|
6,43, 65
|
3/5/2013
|
Anayasa Mahkemesi’nin 27/12/2012 tarihli ve E.: 2011/139, K.: 2012/205 sayılı Kararı
|
28, 63
|
10/10/2013
|